الگوی موفق مقابله با تحریم‌ها

در سال‌های اخیر صنعت حمل و نقل هوایی تحت‌فشار و تحریم‌های گوناگون قرار گرفته است و غربی‌ها با استفاده از این اهرم تلاش کرده‌اند فرصت‌های بزرگی را از ایران سلب کنند. اما از …

در سال‌های اخیر صنعت حمل و نقل هوایی تحت‌فشار و تحریم‌های گوناگون قرار گرفته است و غربی‌ها با استفاده از این اهرم تلاش کرده‌اند فرصت‌های بزرگی را از ایران سلب کنند.
اما از آنجا که ایران سابقه و تجربه‌ای طولانی در مقابله با تحریم‌ها دارد، با به کارگیری ابزارهای لازم این تحریم‌ها را مدیریت کرده و اجازه نداده صنعت حمل و نقل هوایی و ارائه خدماتش از این منظر آسیب جدی ببینند.
گواه این مسأله اخبار متعددی است که هرازچندگاهی از خرید هواپیماهای جدید توسط خطوط هواپیمایی کشورمان منتشر می‌شود.
اکنون صنعت حمل و نقل هوایی در چند جبهه با تحریم‌های غیرمنصفانه مواجه بوده و همزمان فشارهای زیادی را تحمل می‌کند.
یکی از این جبهه‌ها، تحریم‌های قدیمی مانند ممانعت از خرید هواپیما، قطعات یدکی و فناوری هوایی توسط خطوط هوایی ایرانی است که از سال‌ها قبل وجود داشته و اکنون نیز ادامه دارد.
این صنعت همچنین توانسته در برابر اثرات هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت هواپیما از یکصد تومان به ۴۰۰ تومان مقاومت و اثرات اقتصادی آن را مدیریت کند.
این یک واقعیت است که با وجود افزایش قیمت سوخت، قیمت بلیت هواپیما تغییر زیادی متناسب با آن نداشته است.
در عین حال، اثر نوسان نرخ ارز نیز که به صورت غیرمستقیم از تحریم‌های جدید نشأت می‌گیرد بر هزینه‌های این صنعت تاثیر گذاشته است.
علاوه بر این بهانه‌گیری غربی‌ها برای ممانعت از پروازهای ایران در خطوط بین‌المللی و عدم اجازه سوختگیری به هواپیماهای ایرانی نیز نتوانسته مانعی برای مدیریت تحریم در صنعت هوایی شود.
تمام این نشانه‌ها حکایت از این دارد که صنعت حمل و نقل هوایی با وجود تمام فشارهایی که از گذشته تاکنون وجود داشته، توانسته الگویی موفق از مدیریت تحریم و حتی اقتصاد مقاومتی را به نمایش بگذارد.
یعنی تمام مسائل تحریمی و غیرتحریمی (اقتصادی) نتوانسته در خدمات‌رسانی این صنعت به مردم خللی ایجاد کند و این نکته‌ای است که می‌تواند مورد مراجعه و بررسی سایر صنایع کشور که با مشکلات تقریبا مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند، قرار گیرد.

زیبا اسماعیلی