زباله جمع‌کن

خیلی‌ها سر گذاشتنش سر کوچه دعوا می‌کنند. انگار کسی دوست ندارد باقیمانده غذای دیروز را ببیند یا دستمال‌کاغذی‌هایی که به خاطر سرماخوردگی مچاله شده‌اند و افتادند در سطل را. …

خیلی‌ها سر گذاشتنش سر کوچه دعوا می‌کنند. انگار کسی دوست ندارد باقیمانده غذای دیروز را ببیند یا دستمال‌کاغذی‌هایی که به خاطر سرماخوردگی مچاله شده‌اند و افتادند در سطل را. حالا ببینید کار کسانی که این زباله‌ها را از خانه به بیرون شهر می‌برند چقدر سخت است.
هر شب ساعت ۹ تا چند ساعت بعد از نیمه ‌شب زمان کاری آنهاست. خود این ساعت کاری نشانگر واضحی برای سختی کار است. درست وقتی که همه به فکر استراحت یا مهیا شدن برای استراحت هستند، کار ماموران زباله آغاز می‌شود.
نحوه کارکردنشان هم سختی خاص خود را دارد. این‌که مجبور باشی روی یک پله پشت وانت بایستی و مرتب پیاده و سوار شوی تا زباله‌ها را به داخل محفظه بیندازی.
این نوع ایستادن و کار کردن، اثرات بدی بر وضعیت بدنی فرد می‌گذارد. علاوه بر این‌که خطرات جانی زیادی به خاطر اتومبیل‌های عبوری متوجه این افراد است.
در گزارشی آمده است که به طور متوسط سالانه از هر صد هزار مامور نظافت شهری در جهان ۴۲ نفر به دلیل حوادث مربوط به کار جان خود را از دست می‌دهند. سختی دیگر حس مشمئز‌کننده‌ای است که همه ما نسبت به زباله داریم. بوی بد و آلودگی‌های زباله غیرقابل انکار است.
در کنار این مساله باید به بیماری‌هایی اشاره کرد که یک زباله ‌جمع‌کن ممکن است به آنها مبتلا شود. از بیماری پوستی گرفته تا انواع و اقسام بیماری‌های تنفسی. این را باید کنار این مساله گذاشت که گاهی اوقات ممکن است در سطل‌های زباله محموله‌های خطرناکی چون شیشه شکسته، مواد شیمیایی یا حتی بمب قرار گرفته باشد و به صورت آنی جان فرد را با خطر روبه‌رو کند.
در حال حاضر به استناد آیین‌نامه کارهای سخت و زیان‌آور مصوب ۱۳۷۲، جمع‌آوری، حمل و دفن زباله‌های شهری جزو مشاغل سخت قرار دارد و شهرداری‌ها نیز تسهیلاتی مثل بازنشستگی پیش از موعد به این دست کارکنان خود ارائه می‌کنند.
در مقابل این کارها، حقوق متناسبی هم به رفتگران داده نمی‌شود. ملاک حقوق آنها، پایه حقوقی کارگران است. این در حالی است که با حضور شرکت‌های پیمانکاری، همین میزان حقوق هم بموقع پرداخت نمی‌شود.