تراکستر؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد

در حالی که بسیاری از شرکت‌های خودروساز به طراحی و ساخت خودروهای لوکس و غول‌پیکر روی آورده‌اند، شرکت‌هایی همچون کیاموتورز نیم‌نگاهی جدی به خودروهای فشرده و مناسب استفاده‌های …

در حالی که بسیاری از شرکت‌های خودروساز به طراحی و ساخت خودروهای لوکس و غول‌پیکر روی آورده‌اند، شرکت‌هایی همچون کیاموتورز نیم‌نگاهی جدی به خودروهای فشرده و مناسب استفاده‌های درون‌شهری دارند. مهندسان کیاموتورز این دسته از خودروها را بهترین گزینه برای شهرهای آینده می‌دانند.
به عقیده تام کرنز، مدیر بخش طراحی کیاموتورز، از همان ابتدا قرار بود خودرویی فشرده همچون یک سگ بول داگ طراحی و ساخته شود. البته باید به ظرافت‌ها و جزییات نیز توجه می‌شد که این کار با تکیه بر محصولات قبلی این شرکت عملی شد. نتیجه نیز چیزی جزو همان خودرویی که مهندسان کیاموتورز به دنبال آن بودند، نشد. در این خودرو استفاده ترکیبی از دو رنگ سفید و نارنجی یک ابتکار عمل جالب بوده که در جلب نگاه‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است. رنگ نارنجی همخوانی چشمگیری با مقوله سرعت و هیجان دارد و بخوبی پیداست که طراحان کیاموتورز به این نکته توجه جدی داشته‌اند. استفاده از فیبرکربنی در Trackster نقش زیادی در وزن کم آن داشته است. البته این همان ابتکار عملی است که در خودروهای خاص و عمدتا مفهومی امروزی به کار گرفته می‌شود. برای خنک نگه داشته شدن موتور نیز از یک جلو پنجره بزرگ استفاده شده است که به این ترتیب حجم قابل‌توجهی از جریان هوا وارد فضای اطراف موتور خودرو می‌شود.
فضای داخلی این خودرو مجموعه‌ای جذاب از فناوری‌های نوین است که در کنار چند ابتکار عمل چشمگیر به فضای مناسبی برای حضور چهار سرنشین مبدل شده است. به عنوان مثال، دو صندلی پشت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در پشت قسمت تکیه‌گاه فضای مناسبی برای نگهداری ابزار آلات باقی مانده باشد و جالب این که حتی لاستیک زاپاس نیز در فضای داخلی خودرو قرار می‌گیرد.
Trackster از موتو توربوشارژ دو لیتری بهره می‌برد که قدرت ۲۵۰ اسب بخاری به آن می‌دهد.​ البته این خودرو به عنوان یک خودروی مفهومی ارائه شده است که بر این اساس قرار نبوده هیچ‌گاه به مرحله تولید انبوه برسد، اما با توجه به مشخصات فنی و استقبالی که از آن صورت گرفته، احتمالا در آینده‌ای نزدیک شمار قابل‌توجهی از آن تولید و روانه بازارهای جهانی خواهد شد.

NetcarShow / مترجم: مهدی پیرگزی