لبخندی که هر روز مرموز‌تر می‌شود

مونالیزا، معروف‌ترین تابلوی نقاشی جهان، همواره جنجال‌های زیادی به پا کرده است. از زمانی که لئوناردو داوینچی این تابلو را به فرانسیس اول (پادشاه وقت فرانسه هدیه داد)، تا زمانی …

مونالیزا، معروف‌ترین تابلوی نقاشی جهان، همواره جنجال‌های زیادی به پا کرده است. از زمانی که لئوناردو داوینچی این تابلو را به فرانسیس اول (پادشاه وقت فرانسه هدیه داد)، تا زمانی که ناپلئون آن را از موزه لوور به اتاق شخصی‌اش منتقل کرد یا وقتی که یک ایتالیایی آن را از لوور دزدید، همواره جنجال‌برانگیز بوده است.
فیلم‌ها و رمان‌های بسیاری درباره مونالیزا ساخته و نوشته شده که سر و صدای زیادی هم به پا کرده است.
از سویی این تابلو که به لبخند ژوکوند موسوم است، به واسطه همین لبخند مرموز قرن‌هاست که مورد بررسی قرار می‌گیرد و با این وجود هنوز به طور قطع نمی‌توان ثابت کرد که پرتره نقاشی شده توسط لئوناردو داوینچی، در حال لبخند زدن است یا این‌که در چهره‌اش غم دارد.
همین تضاد به تابلوی مونالیزا حالتی معماگونه نیز بخشیده است.حالا خبری منتشر شده که نسخه جوان‌تر مونالیزا رونمایی شده است و با رونمایی از این تابلوی جدید، راز لبخند ژوکوند پیچیده‌تر شد.
موسسه مونالیزا در یکی از هتل‌های ژنو نسخه‌ای قدیمی‌تر از تابلوی لبخند ژوکوند را در برابر بیش از یکصد خبرنگار و عکاس روز گذشته رونمایی کرد.
این تابلو که بیش از ۴۰ سال در خزانه سوئیس نگهداری می‌شده، چهره مونالیزا را جوان‌تر نشان می‌دهد.موسسه سوئیسی «مونالیزا» اعلام کرده است که این تابلوی رونمایی شده ده سال پیش از تابلوی لبخند ژوکوند کشیده شده است.
جو مولینز، کارشناس سازمان سیا و مشاور این موسسه هم عنوان کرده براساس تحقیقات، تابلوی جدید ۱۲ سال کوچک‌تر از تابلوی مشهور است و هر دو تصویر متعلق به یک نفر است.
با وجود این اظهارات هنوز بسیاری از کارشناسان نسبت به انتساب این مونالیزای جوان به داوینچی تردید دارند، اما موسسه مونالیزا کتابی ۳۲۰ صفحه‌ای منتشر کرده که در آن دلایلی را مبنی بر این‌که هر دو تابلو توسط لئوناردو داوینچی کشیده شده، شرح داده است.

سجاد روشنی‌