شیخ شبان، کانون خاتم‌کاری ایران

استان چهارمحال و بختیاری در زمینه صنایع دستی هنرمندان زیادی را در خود جای داده است، تا جایی که هنرمندان این استان توانسته‌اند در رشته‌های مختلف صنایع دستی با تولید محصولات …

استان چهارمحال و بختیاری در زمینه صنایع دستی هنرمندان زیادی را در خود جای داده است، تا جایی که هنرمندان این استان توانسته‌اند در رشته‌های مختلف صنایع دستی با تولید محصولات با کیفیت بالا، نشان مرغوبیت ملی و نشان مرغوبیت از سازمان یونسکو را دریافت کنند.
در این زمینه یکی از رشته‌های صنایع دستی که کیفیت تولیدات هنرمندان استان مطلوب است، خاتم‌کاری است.
اگرچه مالکیت معنوی این هنرصنعت مربوط به مردم شیراز و اصفهان است، ولی این کار از حدود ۴۰ سال پیش به روش استادشاگردی به استان چهارمحال و بختیاری وارد شده و در اندک زمان این هنر گسترش یافت تا جایی که اهالی روستای شیخ شبان از توابع بخش بن حدود ۴۰۰ نفر استادکار گل بندی خاتم را در خود جای داده و اکنون یکی از قطب‌های مهم تولید گل‌بندی خاتم در کشور است.
رونق هنر خاتم‌کاری در شیخ شبان پتانسیلی بسیار بالا برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه و فراهم کردن زمینه تولیدات بیشتر و صادرات آن‌ها به کشورهای مختلف دنیا است.
با توجه به این که مردم روستای شیخ شبان از توانایی بسیار بالایی در این رشته از صنایع دستی برخوردار هستند باید شرایط برای انتقال تجارب این هنرمندان به سایر نقاط استان چهارمحال و بختیاری فراهم شود.
پرداخت تسهیلات، بیمه هنرمندان، بیمه از کارافتادگی، کمک‌های بلاعوض به هنرمندان، خرید تولیدات هنرمندان و شرکت دادن آن‌ها در نمایشگاه‌ها از مهم‌ترین حمایت‌هایی است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان به هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی چهارمحال و بختیاری ارائه می‌دهد.
در شرایط فعلی که روستای شیخ شبان شهرکرد قطب تولید محصولات خاتم کاری در استان چهارمحال و بختنیاری به شمار می‌رود امید است سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز به یاری هنرمندان این روستا آمده و بتوانند با همکاری یکدیگر شرایط را برای انتقال تجارب هنرمندان خاتم کار روستای شیخ شبان به سایر نقاط مختلف استان چهارمحال و بختیاری فراهم کنند.