ویتامین D و مکمل کلسیم بخوریم یا نخوریم؟

متاسفانه در کشور ما پوکی‌استخوان با نرمی استخوان و چاقی همراه شده است و دلیل آن هم آلودگی هوا، نوع پوشش مردم، شیوه‌های نادرست زندگی و نداشتن تحرک کافی است که برای درمان این …

متاسفانه در کشور ما پوکی‌استخوان با نرمی استخوان و چاقی همراه شده است و دلیل آن هم آلودگی هوا، نوع پوشش مردم، شیوه‌های نادرست زندگی و نداشتن تحرک کافی است که برای درمان این بیماری‌ها باید علاوه بر مصرف منابع غذایی حاوی کلسیم، مکمل این ماده معدنی و ویتامین D و در صورت نیاز، برخی داروها مصرف شود.
بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند فرد مبتلا به پوکی‌استخوان بیشتر از منابع غذایی حاوی کلسیم استفاده کند تا مکمل کلسیم. این باور وجود دارد که مصرف مکمل کلسیم می‌تواند باعث رسوب کلسیم و بروز بیماری‌های کلیوی و سنگ کلیه شود. در توضیح این مساله باید گفت که استفاده از مکمل کلسیم به سن و شدت بیماری فرد بستگی دارد و به‌هیچ‌وجه نباید آن را سرخود مصرف کرد. البته مصرف مکمل کلسیم در بیماران کلیوی باید تحت نظر پزشک انجام شود. نکته جالب دیگری که معمولا در مواجهه با بیماران به آن برمی‌خوریم، این است که بیشتر آنها فکر می‌کنند پوکی‌استخوان درمان‌پذیر نیست و با‌ پذیرفتن بیماری خود، مصرف لبنیات، مکمل کلسیم یا سایر دارو‌ها را کنار می‌گذارند، در حالی که به‌خصوص در مواردی که بیماری شدت پیدا نکرده، می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و آنرا تا حدودی درمان کرد. البته هر چه سن بالاتر رود و بیمار دچار اختلال‌های هورمونی یائسگی و عدم‌تحرک شود و به بیماری خود بی‌توجه باشد، احتمال بهبودی کمتر می‌شود.

دکتر محمدنقی طهماسبی
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران