«گل‌ پامچال»؛ مظلومیت کودکان در جنگ

مجموعه تلویزیونی «گل ‌پامچال» از اولین تولیدات گروه شاهد تلویزیون بود و دقیقا چند ماه بعد از تمام شدن جنگ تولید شد. در آن زمان کاملا اثرات جنگ در شهرهایی همچون خرمشهر و آبادان …

مجموعه تلویزیونی «گل ‌پامچال» از اولین تولیدات گروه شاهد تلویزیون بود و دقیقا چند ماه بعد از تمام شدن جنگ تولید شد. در آن زمان کاملا اثرات جنگ در شهرهایی همچون خرمشهر و آبادان وجود داشت و فضای خاصی در این شهرها حاکم بود. خانه‌ها خراب شده بود و مردم خانه‌‌هایشان را رها کرده و از شهر رفته بودند. یکی از ویژگی‌های مجموعه ​گل پامچال​ استفاده از لوکیشن‌های واقعی بود و از سوی دیگر این مجموعه روایتگر مظلومیت کودکان در جنگ بود و با همین نگاه هم ساخته شد.
محمدعلی طالبی، کارگردان مجموعه تلویزیونی گل پامچال در این سریال سعی کرد قصه را با یک اتفاق دردناک و تاثیرگذار آغاز کند. این مجموعه با مراسم عروسی در جنوب ایران آغاز می‌شد که ناگهان بمباران هوایی، این عروسی را تبدیل به عزا ‌کرد و عروس زیر خروارها خاک می‌ماند و...
در ادامه، دوربین طالبی زندگی دختری به نام لیلا را روایت می‌‌‌کرد که در اثر بمباران خانواده‌اش را از دست می‌دهد. یکی از اقوام برای پیدا کردن خواهر لیلا به تهران سفر می‌کند و در این مسیر اتفاقاتی برای آنها رخ می‌دهد که لیلا سر از شمال کشور درمی‌آورد. از سوی دیگر، برای لیلا اتفاقی می‌افتد و خانواده‌ای شمالی لیلا را که در آب رودخانه افتاده بود پیدا می‌کنند و او را پیش خود می‌برند و از او نگهداری می‌کنند.
طالبی در این مجموعه روایتگر صحنه‌های تاثیرگذاری از جنگ بود و به زیبایی صحنه‌های عاطفی را به تصویر کشید. گرچه این سریال بعد از تمام شدن جنگ پخش شد، اما در آن سال‌ها ۹۸ درصد بیننده داشت.
در این مجموعه، نابازیگران در کنار بازیگران حرفه‌ای بازی می‌کردند. ستاره جعفری که نقش لیلا را بازی می‌کرد، نابازیگر بود. در واقع طالبی در این مجموعه سعی کرده بود با چینش درست بازیگران حرفه‌ای همچون رضا بابک، فاطمه معتمدآریا، داود رشیدی، زنده‌یاد کیومرث ملک‌مطیعی و هنرپیشه‌های تئاتر در کنار نابازیگران تاثیرگذاری قصه را بیشتر کند. در مجموع می‌توان گفت​گل پامچال​ از بهترین ساخته​‌های طالبی و یکی از تاثیرگذارترین مجموعه‌های تلویزیون با مضمون جنگ در سال ۷۰ است. مجموعه‌ای که با تکیه بر فیلمنامه جذاب، بازی‌های خوب، فضاسازی‌های مناسب و تصویربرداری چشم‌نواز توانست اقشار زیادی از مردم را به تماشای خود مشتاق کند. در واقع این مجموعه به زندگی واقعی آدم‌ها و مشکلات واقعی آن دوران پرداخت و از طریق یک ملودرام خانوادگی، اجتماعی تصاویر تاثیرگذار، تکان‌دهنده و پراحساس از انسان‌های درگیر یا مرتبط با دفاع مقدس را ارائه کرد.

فاطمه عودباشی