چگونه در دام کیف‌قاپان، جیب‌بران و کف‌زنان نیفتیم؟

جلوگیری از وقوع جرایم وابستگی غیرقابل انکاری به میزان همکاری شهروندان با پلیس دارد و از آنجایی که در همه امور، پیشگیری، مطمئن‌تر، سهل‌تر و مقدم بر درمان است، پلیس با هدف پیشگیری …

جلوگیری از وقوع جرایم وابستگی غیرقابل انکاری به میزان همکاری شهروندان با پلیس دارد و از آنجایی که در همه امور، پیشگیری، مطمئن‌تر، سهل‌تر و مقدم بر درمان است، پلیس با هدف پیشگیری از کیف‌قاپی، جیب‌بری ، کف‌زنی و بالابردن ضریب امنیت، هشدارهایی را ارائه داده است.
تحقیقات نشان داده بسیاری از جرایمی که مجرمان مرتکب شده‌اند، بر اثر عدم‌رعایت موازین ایمنی و یا سهل‌انگاری مردم و خانواده‌ها بوده است که بنابراین با اجرا و عمل به توصیه‌های پلیسی در خصوص کیف‌قاپی، جیب‌بری و کف‌زنی، می‌توان ضریب امنیت شهروندان در جامعه را بالا برد.
معمولاً افراد کیف‌قاپ در اطراف بانک‌ها، محضرها، بنگاه‌ها، مراکز خرید یا بازار به دنبال فرصت مناسب هستند، بنابراین شهروندان باید هنگام دریافت پول از این اماکن مراقب اطراف خود خصوصاً موتورسیکلت‌سواران باشند و اگر به عللی مجبور شدند پول نقد را در کیف یا ساک‌دستی و ... حمل کنند باید از اقوام و دوستان خود به عنوان همراه و مراقب استفاده کنند.
همچنین برای در امان ماندن از شر کیف‌قاپان، افراد باید توجه داشته باشند که هنگام حمل پول نقد حتماً از اتومبیل استفاده کرده و از پیاده‌روی بپرهیزند.
به نمایش گذاشتن پول همراه نیز از جمله مواردی است که پلیس از شهروندان خواسته اکیدا از آن بپرهیزند.
از دیگر مواردی که توجه به آن نقش زیادی در کاهش آمار وقوع کیف‌قاپی در سطح جامعه دارد این است که مالکان و سرنشینان خودروها، هنگامی که قصد ترک اتومبیل را دارند، کیف‌دستیشان را از خودرو خارج کنند.
مشتریان بانک‌ها و افرادی که به هر دلیل در حال حمل مبالغ قابل توجه وجه هستند هرگز نباید هنگام حمل پول از خیابان‌های خلوت تردد کنند و از آنجایی که کیف‌قاپی معمولاً با موتورسیکلت‌های تندرو و یک نفر ترک‌نشین با کلاه انجام می‌شود بنابراین باید مواظب این قبیل از موتورسواران نیز بود.
حمل کیف‌دستی با دستی که مجاور دیوار یا جوی آب است و نیز عدم‌حرکت در سطح سواره خیابان نیز از دیگر راهکارهای جلوگیری از بروز کیف‌قاپی است.
پلیس از شهروندان خواسته هنگام بازکردن در اتومبیل یا صندوق عقب و نیز برقراری تماس تلفنی از گذاشتن کیف روی زمین خودداری کنند و اگر قصد معامله‌ای را دارند که لازم است پول نقد حمل کنند، موضوع را با افراد غیرمطمئن بازگو نکنند.
همچنین مشتریان بانک‌ها باید هنگام خروج از بانک از قراردادن پول در کیسه‌های نایلونی جدا خودداری کنند و از آنجایی که ممکن است پس از خروج از بانک اتومبیلشان توسط سارقان پنچر شده باشد، بنابراین باید ابتدا وجوه همراه را در اتومبیل قرار داده و درهای اتومبیل را قفل و سپس اقدام به پنچرگیری کنند.
آویزان کردن کیف به پشت صندلی در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها نیز از دیگر روش‌های سرقت است که باید افراد هنگام استفاده از این اماکن نیز توجه کافی به این امر داشته باشند.
شهروندان باید هنگام استفاده از تلفن‌، کیفشان را نزدیک بدن یا در دستی که آزاد است، نگهدارند و اطمینان حاصل کنند که با امنیت کامل و محکم آن را نگهداشته‌اند و اگر کیفشان قاپیده شد آن را رها کنند تا مورد حمله قرار نگیرند و به دنبال کیف کشیده نشوند.