اتومبیل هوشمند

مدل های اولیه شورولت «كاماروكانسپت» در اواسط دهه ۱۹۶۰ تولید شدند. هیچ گاه جذابیت این مدل از شورولت كاهش نیافت و همواره این سئوال در اذهان مطرح بوده است كه چه عاملی سبب شد تا این …

مدل های اولیه شورولت «كاماروكانسپت» در اواسط دهه ۱۹۶۰ تولید شدند. هیچ گاه جذابیت این مدل از شورولت كاهش نیافت و همواره این سئوال در اذهان مطرح بوده است كه چه عاملی سبب شد تا این اتومبیل آمریكایی در سه ساله نخست تولیدش، نزدیك به ۷۰۰ هزار دستگاه در جهان فروش داشته باشد و در طول این سال ها، كامارو Z-۲۸ تنها مدلی بود كه در هر رده سنی علاقه مندان خاصی داشت. آمیزه ای از طراحی دراماتیك و عملكرد استثنایی موتور باعث شد تا نسل جدید شورولت كامارو با روحی جدید كه در آن دمیده شده بود مجددا به عرصه كوپه های اسپرت بازگردد.
در این بین مسئولان شركت شورولت عقیده دارند كه «كامارو كانسپت» مجسم كننده نسل قدیمی آن در ۴۵ سال پیش است كه به دنبال هویتی تازه بود و با توجه به طراحی، شاسی و موتور خارق العاده اش، همقدم با نیاز انسان امروزی طراحی شده است. «ادی بورن» مدیرعامل شركت جنرال موتورز GM در این مورد می گوید: «كامارو در تمام دوران طرفدارانی داشته است و دلیلش این است كه ما همواره به نظر مشتریان خود احترام می گذاریم و این خودرو به زودی به عنوان محبوب ترین و گران قیمت ترین اتومبیل كوپه اسپرتی تبدیل می شود.» این در حالی است كه چندی پیش یك دستگاه تیونینگ شده این اتومبیل كه قدرت موتور آن ۷۰۰ اسب بخار بود ۸ برابر قوی تر از پژو ۴۰۵ در نمایشگاه لاس وگاس به قیمت بالایی فروخته شد. ولی موتور معمولی این خودرو در مجموع ۸ سیلندر و ۴۰ سوپاپه است و حجمی معادل ۶ لیتر دارد. مزیت دیگر این خودرو آن است كه مجهز به سیستم كنترل هوشمند سوخت است و وظیفه آن حفظ تعادل در چرخه مصرف بنزین است. این سیستم پیشرفته در هنگامی كه موتور قدرتمند آن در دورهای پایین در حال كار كردن و سرعت خودرو كم است، تنها ۴ سیلندر را فعال نگه می دارد و ۴ سیلندر دیگر به صورت هوشمند از كار می افتد ولی به محض شتاب گیری، آن ۴ سیلندر خاموش نیز فعال شده و این غول آهنین حركت می كند و در عرض ۵ ثانیه سرعت آن به مرز یكصد كیلومتر می رسد.

www.foxnews.com