روپوش مدرسه باید چه رنگی باشد؟

رنگ‌های روشن و گرم از بهترین رنگ‌ها برای روپوش‌های مدرسه دخترانه و پسرانه هستند زیرا این رنگ‌ها تاثیر مثبتی بر روحیه دانش‌آموزان دارند. وقتی در مدرسه تمام دانش‌آموزان‌یک …

رنگ‌های روشن و گرم از بهترین رنگ‌ها برای روپوش‌های مدرسه دخترانه و پسرانه هستند زیرا این رنگ‌ها تاثیر مثبتی بر روحیه دانش‌آموزان دارند. وقتی در مدرسه تمام دانش‌آموزان‌یک رنگ و مدل لباس بپوشند، دیگر تفاوتی بین آنها حس نمی‌شود...
از طرفی اگر رنگ لباس دانش‌آموز روشن باشد، کثیفی و لکه‌های روی لباس مشخص می‌شود و والدین به نظافت و بهداشت روپوش فرزندشان توجه بیشتری پیدا می‌کنند. روپوش‌ مدرسه باید به رنگی باشد که به بچه‌ها احساس سرزندگی و انرژی را القا کند. در ادامه به بررسی تاثیر رایج‌ترین رنگ‌های مورد استفاده برای روپوش‌های مدرسه بر بچه‌ها می‌پردازیم:
آبی، رنگ آرامش: آبی از مطلوب‌ترین رنگ‌ها برای انبساط خاطر است. این رنگ به کاهش تنش، ترس و تپش قلب کمک می‌کند. اگر رنگ آبی با رنگ‌های مکمل آن مانند نارنجی برای روپوش‌ مدرسه انتخاب شود، نشاط و آرامش بیشتری در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.
بنفش، رنگ عزت نفس: بنفش، رنگ عزت نفس و وقار است. استفاده از این رنگ برای دانش‌آموزانی که برای افکار، احساسات یا جسم خودشان ارزش زیادی قائل نیستند و نمی‌توانند خودشان را دوست داشته باشند، بسیار مناسب است.
اناری، رنگ رهایی: رنگ اناری به بچه‌ها امکان می‌دهد خود را در سطح هیجانی و عاطفی بالاتری احساس کنند.
سبز، رنگ توازن: سبز، رنگ توازن و همدلی است و نوعی انعطاف‌پذیری را به دانش‌آموزان القا می‌کند. سبز کمرنگ نشانه موفقیت است و استفاده از این رنگ برای لباس مدرسه دانش‌آموزان توصیه می‌شود.
اهمیت انتخاب رنگ مناسب: انتخاب رنگ مناسب برای پوشش دانش‌آموزان و حتی رنگ‌آمیزی دیوار کلاس‌ها، صندلی‌ها و میزها هم اهمیت دارد و می‌تواند در روحیه بچه‌ها تاثیرگذار باشد. مسوولان مدرسه‌ها و آموزش‌ و پرورش نباید رنگ‌هایی برای پوشش بچه‌ها یا رنگ‌آمیزی مدرسه انتخاب کنند که مانع شادابی، نشاط و خلاقیت بچه‌ها می‌شود. مثلا رنگ‌های قهوه‌ای و خاکستری، سردی و سکون را به محیط مدرسه و دانش‌آموزان القا می‌کنند و خلاقیت بچه‌ها را کاهش می‌دهند.
محیط آموزشی بچه‌ها باید محیطی شاد باشد. اصلا لازم نیست کیف، کفش و لباس بچه‌ها گران‌قیمت باشد، بلکه بهتر است جنس آنها مرغوب باشد و دانش‌آموزان در کفش و لباس خود احساس راحتی کنند.

گیتی اسدی
کارشناس ارشد روان‌سنجی
کارشناس ارشد مشاوره خانواده