تشخیص میوه و سبزیجات مرغوب

خرید میوه و سبزیجات در نگاه برخی افراد به گونه‌ای است که به رغم تکرار ممکن است همچنان در تشخیص نوع مرغوب، سالم و رسیده آن سردرگم باشند. غصه نخورید! موارد زیر را بخوانید و با ویژگی‌های …

خرید میوه و سبزیجات در نگاه برخی افراد به گونه‌ای است که به رغم تکرار ممکن است همچنان در تشخیص نوع مرغوب، سالم و رسیده آن سردرگم باشند.
غصه نخورید! موارد زیر را بخوانید و با ویژگی‌های خرید برخی از میوه‌ها و سبزیجات آشنا شوید:

▪ پیاز:
در سه رنگ سفید، صورتی متمایل به بنفش و قرمز موجود است. صورتی و قرمز رطوبت کمتر و عطر و تندی بیشتری دارند. سفید آبدارتر و معمولاً شیرین‌تر است و به همین دلیل نرم‌تر بوده، زودتر کپک می‌زند. هر سه باید پوستی خشک داشته باشند. اگر پوستشان جدا شده باشد نشانه ماندگی است. دقت کنید سبز نباشند و جوانه نزده باشند. پیاز بنفش مناسب برای غذاهای سرخ کردنی و تهیه پیازداغ و سفید برای تهیه سالاد و همراه با کباب استفاده می‌شود.

▪ قارچ:
پایه و کلاهک آن باید کاملاً به هم چسبیده و یکدست باشد و لکه و ترکی در آن دیده نشود.

▪ گلابی:
اندکی فشار بر آن وارد کنید اگر نرم باشد نشانه رسیدگی و پرآبی آن است.

▪ کاهو:
وسط آن را حتما نگاه کنید تا در صورت وجود آفت و شته پولتان هدر نرفته باشد. هر چه ساقه کوتاه و نازک باشد کاهو جوان‌تر است و برگ‌هایش نیز نازک‌تر وخوش‌خوراک‌تر.

▪ بادمجان:
پوست بنفش متمایل به تیره، خوشرنگ، براق و صاف دارد، نه چروک و نرم. در صورت مالیدن آنها به هم باید صدای قژقژ به گوش برسد.

▪ گریپ‌فروت:
هر چه پوست آن کلفت‌تر باشد پرآب‌تر است. انتهای آن را که زمانی به ساقه متصل می‌شده بررسی کنید؛ اگر برآمده، ناصاف و پرچین و شکن بود، نشانه ضخامت پوست آن و در نتیجه پرآبی و رسیدگی گریپ‌فروت است.

▪ فلفل دلمه‌ای:
باید مثل بادمجان پوستی صاف و سفت داشته باشد. نرمی و چروک بر پوست آن نشانه ماندگی است.

▪ خیار:
خیارهای قلمی، سفت و یکدست بهترند. رنگ هر دو نوع باید سبز و فقط اندکی متمایل به تیرگی باشد. رنگ‌های زرد یا خیلی تیره مرغوب نیستند. دقت کنید شل و چروکیده نباشند.

▪ هویج:
باید سفت، قلمی و بدون وجود شکاف یا ترک باشد. هر قدر نارنجی‌تر باشد مغذی‌تر است.

▪ انبه:
در رنگ‌هایی میان زرد و سبز موجود است. بوی انبه رسیده کاملا معلوم است و اگر محل اتصال آن به درخت را بو کنید، بوی بیشتری می‌دهد. انبه رسیده و شیرین نرم است و پوستی صاف دارد. پوست چروکیده نشانه ماندگی است. اگر کمی کال‌تر بخرید، ماندگارتر است و در هوای گرم رسیده می‌شود.

رشید حسام