غول ترافیک در کمین شهروندان

وجود ترافیک در کلان شهرها و خصوصاً شهر تهران مدتهاست که اذهان همه مردم و مدیران مربوطه را درگیر خود کرده است و در جامعه امروز به عنوان یک معضل و چالش مطرح شده است. به گونه‌ای که …

وجود ترافیک در کلان شهرها و خصوصاً شهر تهران مدتهاست که اذهان همه مردم و مدیران مربوطه را درگیر خود کرده است و در جامعه امروز به عنوان یک معضل و چالش مطرح شده است. به گونه‌ای که کارشناسان و متخصصان این امر از ترافیک شهر تهران به عنوان غول خفته پایتخت یاد می‌کنند. با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید در اول مهرماه این معضل در کمین همه شهروندان و حتی نهادهای فعال در این حوزه است. ترافیک هم مانند دیگر معضلات جامعه تک مجهولی نیست و عوامل زیادی در بروز این معضل دخیل هستند.
کمبود شبکه‌های بزرگراهی درون شهری، کمبود شبکه حمل و نقل ریلی، عدم وجود تسهیلات در نقاط مختلف شهر، استفاده از خودروهای تک سرنشین و تولید بیش از اندازه خودرو و در قبال آن از رده خارج نشدن خودروهای فرسوده و درمواقعی هم رعایت نکردن قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی از جمله عوامل بروز ترافیک هستند. باید برای کنترل ترافیک تمامی موارد ذکر شده از سوی نهادهای ذیربط و مسوول به نحو احسن مدیریت و ساماندهی شود. در کنار این موارد راهکارهای آموزشی و فرهنگ سازی در حوزه ترافیک هم مدنظر مسوولان باشد و آموزش فرهنگ ترافیکی به صورت بنیادی و اساسی باید از گروه‌های سنی پایین شروع شود. از آنجا که انسان اولین عنصر تشکیل دهنده ترافیک است باید فرهنگ سازی در این حوزه به بهترین شکل صورت پذیرد چرا که با همه تلاشها و آموزشهایی که در زمینه حوزه ترافیکی به شهروندان داده می‌شود همچنان در زمینه ترافیکی فقر فرهنگی به وضوح دیده می‌شود.
در همین راستا و حل‌نشدن مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ و بویژه شهر تهران، خصوصا در چندروز آینده با حجم قابل توجهی از بار‌ترافیکی در معابر روبه‌رو خواهیم شد.
حال با توجه به این موضوع باید تمامی عوامل دخیل در بروز این معضل و چالش جدی در شهر تهران مدیریت درستی شوند تا شاهد به حداقل رسیدن بار‌ترافیکی خصوصا در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب باشیم. از آن‌جا که برای رفع این معضل در سالیان اخیر شاهد کارهای عمرانی زیادی از سوی شهرداری مانند احداث پل‌های دوطبقه، تونل، بزرگراه و غیره در سطح شهر تهران و اقدامات صورت‌گرفته توسط پلیس‌راهور به شکل تغییر قوانین راهنمایی و رانندگی و اعمال آن در سطح جامعه و بین شهروندان بودیم ولی باز هم تغییرات محسوس ‌و ملموسی را در جهت کاهش بارترافیکی شاهد نبودیم و تمامی این اقدامات به شکل مسکن و التیام‌بخش موقتی عمل کردند و در نهایت مسئولان و مدیران ذیربط و شهروندان به این نتیجه رسیدند که تنها راه و شاید بهترین راه‌حل برای این معضل جدی توسعه حمل‌ونقل عمومی در سطح کلان‌شهرها اعم از مترو، تاکسی و اتوبوس است که باعث دسترسی آسان شهروندان به مقصد خود بشود. با توسعه مناسب ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهروندان تشویق به استفاده از خودروهای عمومی می‌شوند و شاهد تردد کمتر خودروهای تک‌سرنشین هستیم.


نویسنده : سعیده میرزایی