صاحبان اصلی رسانه

گذر از گونه‌های متنوع جامعه هدف، مخاطبان صاحبان اصلی رسانه هستند؛ مخاطبانی که با استقبال یا عدم گرایش به برنامه‌ها در سمت و سو بخشی به نوع، محتوا و شیوه‌های انتقال پیام نقشی …

گذر از گونه‌های متنوع جامعه هدف، مخاطبان صاحبان اصلی رسانه هستند؛ مخاطبانی که با استقبال یا عدم گرایش به برنامه‌ها در سمت و سو بخشی به نوع، محتوا و شیوه‌های انتقال پیام نقشی اساسی ایفا می‌کنند. رسانه‌ها نیز علاوه بر تولید محتوای متناسب با نیازهای مخاطب به ذائقه‌سازی و ارتقای کیفی مطالبات رایج او می‌پردازند.
نقد و بررسی برنامه‌ها از سوی مخاطبان و بازنگری عملکرد رسانه در این تضارب آرا، بستر مناسبی به منظور سنجش اثرگذاری پیام یا کشف سوژه‌های مطلوب مخاطب فراهم می‌آورد.
در جهان رسانه‌ای شده امروز که فضای مجازی فارغ از محدودیت‌ها و ملاحظات برای کاربران خود، مجالی برای بیان ایده‌ها و نظرات ایشان به وجود آورده، گفت‌وگو مندی و چندصدایی​شدن رسانه‌ها که همانا چگونگی و میزان تعامل یک متن (برنامه) با متون دیگر (مطبوعات) است معنای عمیق‌تری به خود می‌گیرد. رسانه تعاملی در تبادل مفاهیم خود با دیگر رسانه‌هاست که به عیارسنجی تولیدات خود نائل می‌آید.
در این میان وبلاگ به عنوان فضای مجازی در دسترس علاقه‌مندان حوزه قلم در عرصه‌های گوناگون، علاوه بر تراکم خاطرات، تجربیات و سوژه‌های بدیع و سهل‌الوصول برای رسانه‌ها که می‌تواند الهام‌بخش تولید برنامه‌هایی از جنس مردم باشد، با به رأی گذاشتن موضوعات طرح شده مسیر تعامل بیشتر و ایجاد فضایی گفت‌وگومند را هموار می‌سازد؛ تعاملی که شرط لازم و کافی ارتباطات چند رسانه‌ای کنونی است.
روابط عمومی رسانه به عنوان رسانه‌ای‌ترین بخش آن سازمان، در مواجهه با آرای مخاطبان پیرامون رسانه مطبوع خود، نقشی تعیین‌کننده در زمینه اعتمادسازی مخاطبان و تلقی ایشان بر اثرگذاری در جریان تولید برنامه‌ها دارد. مراجعه به وبلاگ‌های مخاطبان رسانه، امکان دستیابی به نظرات کارشناسانی را فراهم می‌آورد که خود از جنس رسانه‌اند و بدون چشمداشت، نظرات خود را به امید بهبود کیفیت منعکس می‌کنند.
تاکنون در مناسبت‌هایی چون نوروز و ماه رمضان که رسانه بیش از هر زمان سعی در ارائه برنامه‌هایی با کیفیت و مخاطب‌پسند دارد، مرور وبلاگ‌های مردمی و اهالی رسانه با هدف آگاهی از نظرات و بازخورد برنامه‌های پخش شده صورت می‌گیرد.

سمیرا رستمی
مدیر روابط عمومی شبکه یک سیما