درک بهتر زمین در پارک‌موزه‌های علوم زمین

علوم زمین یکی از حوزه‌های مهم علوم پایه است که شاید بیشترین ارتباط را با زندگی روزمره انسان داشته و تاثیر متقابلی در رشد و توسعه تمدن بشری دارند. ما تمدن خود را روی زمین بنا می‌کنیم …

علوم زمین یکی از حوزه‌های مهم علوم پایه است که شاید بیشترین ارتباط را با زندگی روزمره انسان داشته و تاثیر متقابلی در رشد و توسعه تمدن بشری دارند.
ما تمدن خود را روی زمین بنا می‌کنیم و برای احداث هرگونه سازه نیازمند به داده‌های علوم زمین هستیم. بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز صنعت از منابع معدنی تامین می‌شود. منابع انرژی و سوخت‌های فسیلی، همه و همه ریشه در جایگاه زمین‌شناسی هر کشور دارد.
با این همه، زمین‌شناسی یکی از غریب‌ترین رشته‌های علوم در ایران است. این ناآگاهی، آثار زیانباری در برنامه‌ریزی توسعه کشور می‌گذارد. در این ارتباط است که ما بعنوان بخشی از توان کارشناسی در حوزه علوم زمین باید دست به تلاشی نو و درخور توجه می‌زدیم که پارک‌موزه یکی از آنهاست.
از طرف دیگر، به باور بسیاری از دانشمندان علوم زمین، ایران بهشت زمین‌شناسی دنیاست، چرا که بسیاری از پدیده‌های زمین‌شناسی که طی میلیون و میلیاردها سال در پوسته زمین رخ داده، در ایران‌زمین به عنوان بخشی از کمربند چین‌خورده آلپ ـ هیمالیا بسادگی قابل مشاهده، مطالعه و تحقیق است. این پتانسیل عظیم و آگاهی از این‌که بسیاری از جاذبه‌های زمین‌شناسی در نواحی غیرقابل دسترس برای عموم مردم هستند، در کنار ورود تعداد فراوانی از زائران و مسافرانی که هرساله وارد مشهد می‌شوند، ما را بر آن داشت تا با تکیه بر این فرصت وبا استفاده از ظرفیت‌های قانونی و دانش متخصصان بومی دست به اقدامی شایسته بزنیم.
در این خصوص به استناد بند «ب» ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه، موضوع «ایجاد موزه‌های تخصصی وابسته به دستگاه‌های اجرایی» این طرح را برای اولین‌بار در کشور و به‌ طور رسمی در چارچوب مصوبات سفر دوم هیات‌ محترم دولت طرح و مصوب کردیم. هر چند، سوابق خیزش‌های قبلی در ارائه و پیگیری طرح به چند سال قبل برمی‌گردد، ولی در آن زمان با اقبالی مواجه نشد.
این کلیات همراه با بازدیدهایی که از مراکز علمی و موزه‌های علوم زمین در چند کشور به عنوان تجربه شخصی داشتیم، هسته اولیه شکل‌گیری ایجاد پارک‌موزه علوم زمین بوده که خوشبختانه در آستانه ثمربخشی است.