بناهای تاریخی بوشهر

استان بوشهر از مهم‌ترین مناطق جنوبی ایران است که بیشتر شهرستان‌های آن از بناهای دیدنی و مکان‌های تاریخی برخوردارند. بناهای ‌تاریخی‌ و‌ معماری استان بوشهر شامل مسجدها و …

استان بوشهر از مهم‌ترین مناطق جنوبی ایران است که بیشتر شهرستان‌های آن از بناهای دیدنی و مکان‌های تاریخی برخوردارند. بناهای ‌تاریخی‌ و‌ معماری استان بوشهر شامل مسجدها و مراکز عبادی اسلامی، باغ‌ها و عمارت‌های دیدنی و برج‌ها و قلعه‌های قدیمی می‌شود.
آثار و بناهای تاریخی منطقه، ردپای تاریخی از دوره‌های باستانی ایران و دوره‌های اسلامی و معاصر هستند که هر یک به نوبه خود برای گردشگران جذاب و دیدنی است.
تپه‌های تاریخی زیادی از جمله تل خندق با معماری مربوط به دوره ساسانی و تل مرو واقع در نزدیکی کاخ هخامنشی در منطقه بوشهر وجود دارند که برای باستان شناسان و دانشجویان باستان‌شناسی قابل توجه است.
از میان بناهای قدیمی منطقه، کاخ کورش مربوط به دوره هخامنشی و کاخ سنگ‌سیاه که آن هم از بناهای همان دوره است، اهمیت بیشتری دارد. گوردختر ـ که گفته می‌شود آرامگاه دختر یا خواهر کوروش است ـ نیز از آرامگاه‌های مهم منطقه است. یک گورستان باستانی هم در تنگستان قرار دارد و به زرتشتیان منسوب است. پل مشیر که روی رودخانه دالکی بنا شده هم مربوط به عهد قاجاریه است.
مسجد توحید (مسجد برازجانی‌ها)، از قدیمی‌ترین مساجد بوشهر است که بنای درخور توجهی دارد. امامزاده عبدالمهیمن نیز در شهر بوشهر واقع شده و گنبد آن، گچبری‌های زیبایی دارد.
تزئینات در و پنجره و شیشه‌های رنگی هشتی آن بر تلطیف نور و زیبایی بنا افزوده است. از میان اماکن متبرکه شهرستان دشتستان می‌توان به بقعه شیخ منصور خزایی اشاره کرد که مربوط به دوره تیموریان است.
کلیسای بوشهر هم از اماکن زیبای استان است که متعلق به ارامنه گریگوری است.
از سوی دیگر خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی بسیاری در استان بوشهر وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از: عمارت ملک که به صورت یک مجموعه ساختمانی و متعلق به یک قرن پیش است. عمارت گلشن که قدمت آن ۱۷۰ سال بوده و مجموعه حاج رئیس که از پنج ساختمان تو در تو تشکیل شده و در اواسط دوره قاجاریه ساخته شده است.
ازمیان جاذبه‌های تاریخی تنگستان، خانه رئیسعلی دلواری در شهرستان تنگستان یادآور خاطرات فراموش‌نشدنی مبارزات آزادیخواهی ۸۰ سال پیش است.