شهری‌ با کوه‌های ‌خشک ‌صخر‌ه‌ای

جاسب منطقه‌ای کوهستانی است که سیمای آن از کوه‌های خشک صخره‌ای، دره‌ها،‌ تپه ماهورهای مرتفع و کوه‌های استپی تا دشتی متغیر است و شامل هفت روستا با نام‌های بیجگان (شهیدیه)‌، …

جاسب منطقه‌ای کوهستانی است که سیمای آن از کوه‌های خشک صخره‌ای، دره‌ها،‌ تپه ماهورهای مرتفع و کوه‌های استپی تا دشتی متغیر است و شامل هفت روستا با نام‌های بیجگان (شهیدیه)‌، وشتگان، وسقونقان، هرازجان، واران،‌ زر و کروگان می‌شود.
این هفت آبادی در دره‌ای به طول ۵۰ کیلومتر در جهت رود ازنا قرار دارد. دو روستا از این منطقه هنوز به زبان راجی حرف می‌زنند.
رودخانه فصلی ازنا از ارتفاعات دهستان جاسب سرچشمه می‌گیرد و فقط در اسفند و فروردین تا خردادماه آب دارد. عبور این رودخانه از مسیر روستاهای بیجگان و سقونقان، واران، روگان و هرازجان و نیز به علت کوهستانی بودن مناطق فوق آب و هوای با طراوتی را در فصل تابستان ایجاد می‌کند.
از آثار باستانی جاسب می‌توان به قبرستان قدیمی واران، تپه قلعه‌کوه امام علی، تپه قلعه سرخ، تپه قلعه وشتگان، تپه قلعه و سقونقان،‌ مسجد جامع و امام حسن بیجگان، برج روستای هرازجان، تپه قلعه‌کوه امام ولی روستای کروگان، غار سیجان در ضلع شمالی روستای واران و سنگ‌نوشته‌های قبرستان روستای بیجگان نام برد که همگی شماره ثبت میراث فرهنگی کشور را دارند.
اگر شما هم مایلید از تهران به سمت جاسب بروید، مسیر این گونه است: از جاده ‌قدیم قم به اصفهان، پس از پشت سر گذاشتن سلفچگان به سمت دلیجان ادامه مسیر دهید و حدود پنج کیلومتر مانده به دلیجان در حالی که سد پانزده خرداد را در سمت راست خود مشاهده می‌کنید، دوربرگردان را به سمت روستای جاسب برگردید.