رابطه دیابت بارداری با عوامل میکروبی

با افزایش سن بارداری، عوامل میکروبی در شکم و روده مادر به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و در نتیجه احتمال این‌که مادر در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار گیرد نیز بیشتر …

با افزایش سن بارداری، عوامل میکروبی در شکم و روده مادر به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و در نتیجه احتمال این‌که مادر در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار گیرد نیز بیشتر می‌شود.
اگرچه به نظر می‌رسد این تغییرات تهدیدی علیه سلامت مادر نیست، اما می‌تواند موجب افزایش قند خون و تجمع چربی در بافت شکم مادر شود پیش از این تحقیقات بسیاری درباره مجموعه‌ای از عوامل میکروبی که در بدن انسان‌ها یافت می‌شود، انجام شده است، اما این نخستین بار است که درباره تغییرات عوامل میکروبی بدن در دوران بارداری مطالعاتی انجام می‌شود.
نتایج به دست آمده از مطالعات پیشین در این زمینه حاکی از آن است که میکروب‌های مستقر در روده و شکم می‌توانند در افزایش احتمال ابتلا به سندرم متابولیک نقش مهمی داشته باشد که پیش زمینه‌ای برای ابتلا به دیابت بوده و با علائم و نشانه‌هایی از قبیل افزایش سطح علائم و نشانه‌هایی که از ایجاد التهاب و تورم در بدن خبر می‌دهند و همچنین افزایش قند و چربی خون همراه است.
از آنجا که در دوران بارداری نیز بدن تغییرات مشابهی را تجربه می‌کند بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که در ایجاد این تغییرات در دوران بارداری نیز عوامل میکروبی به عنوان متهم اصلی شناخته شود.
اگرچه در فاصله بین سه ماهه اول و سوم بارداری تنوع باکتری‌ها در بدن مادر کمتر می‌شود، اما فراوانی بعضی از انواع باکتری‌ها مانند پروتئوباکتر و آکتینوباکتر که در بدن افراد مبتلا به سندرم متابولیک به وفور یافت می‌شود از سه ماهه سوم بارداری افزایش می‌یابد و این زمان دقیقا زمانی است که بیشترین تاثیر را در رشد و تکامل جنین ایفا می‌کند.
تزریق نمونه میکروبی بدن مادر در سه ماهه سوم بارداری به بدن موش‌ها، حساسیت بدن آنها را به انسولین کاهش می‌دهد و موجب اضافه وزن موش‌ها می‌شود. این یافته‌ها نشان می‌دهد میکروب‌ها نقش مهمی در تغییرات بدن مادر در سه ماهه سوم بارداری ایفا می‌کنند.
در حقیقت تغییرات فیزیولوژیکی در بدن زنان باردار بر فراوانی و تعداد عوامل میکروبی تاثیر می‌گذارد که این نیز به نوبه خود در یک حلقه بازخوردی مثبت موجب ایجاد عوارض و پیامدهایی می‌شود که نشانه ابتلا به سندرم متابولیک است.
بسیاری از محققان براین باورند که بدن از میکروب‌ها به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییر در متابولیسم بدن استفاده می‌کند تا شرایط مناسب‌تری را برای رشد جنین فراهم کند.
اگرچه ممکن است ایجاد این تغییرات با پیامدهای نامطلوبی نظیر ابتلا به دیابت بارداری همراه باشد که در اغلب موارد این تغییرات موقتی بوده و پس از تولد جنین خود به خود درمان می‌شود.

مترجم: زهرا هداوند
منبع:scientific american