لطفا با اعتماد مردم بازی نکنید

در بین جمعیتی که چشم‌هایشان از اندوه، تر می‌شود، چشم‌هایی دیگر دنبال یک روزنه می‌گردد؛ آن چشم‌ها از اندوه مرگ ناگهانی هموطنان به دلیل زلزله می‌گرید و این چشم‌ها روزنه‌ای …

در بین جمعیتی که چشم‌هایشان از اندوه، تر می‌شود، چشم‌هایی دیگر دنبال یک روزنه می‌گردد؛ آن چشم‌ها از اندوه مرگ ناگهانی هموطنان به دلیل زلزله می‌گرید و این چشم‌ها روزنه‌ای را می‌کاود تا از این آشفته‌بازار نفعی ببرد.
مرگ ۳۰۰ زن و مرد و کودک در زلزله آذربایجان شرقی که غافلگیرکننده بودنش، اجسادی را روی دست زمین گذاشت که با دیدن عکس‌های آن می‌شد ساعت‌ها سوگواری کرد؛ برای آنهایی که در اینجا هم دنبال کاسبی بودند، چندان دلخراش نبود.
اینها در روزهای ماتم‌زدگی ایران، نقشه‌ کشیدند تا از احساسات به غلیان آمده مردم سوءاستفاده کنند و تا حدی هم به هدفشان رسیدند، اما حالا دست این کلاهبرداران رو شده است.
روزها بود که ماموران معاونت تشخیص و پیشگیری از جرایم پلیس فتای ناجا، رد افرادی را می‌زدند که با انتشار شماره حساب در اینترنت، کمک‌های مالی مردم را دریافت می‌کردند.
این افراد آنقدر جسور شده بودند که از نام ورزشکاران و هنرمندان معروف برای راحت‌تر سرکیسه کردن مردم استفاده می‌کردند و شاید وقتی پول‌های واریزی مردم به حساب شخصی آنها روانه می‌شد، در خفا به حسن‌نیت مردم نیز می‌خندیدند.
پلیس فتا که قول داده این موضوع را با جدیت تا رسیدن به نتیجه پیگیری کند، می‌گوید: تعداد کلاهبرداران این‌چنینی کم است، اما حتی اگر این کلاهبرداران، در یک باند یا حتی گروهی به تعداد انگشتان یک دست خلاصه شوند، باز هم به دلیل ضربه‌ای که به اعتماد عمومی می‌زنند، بسیار زیاد هستند. مردم ایران مردمی مهربان هستند و وقتی ماجرای اندوه کسی را می‌شنوند، زود به تکاپو می‌افتند و برای کمک آماده می‌شوند، اما وقتی می‌بینند که چطور از حسن‌نیت‌شان سوءاستفاده می‌شود، ممکن است تصمیم‌هایی خلاف فطرت مهربانشان بگیرند.
بی‌اعتمادی یک آسیب است. اگر مردم یک کشور که مثل حلقه‌های یک زنجیر هستند، از هم دور شوند و با نگاه تردید به هم نگاه کنند، اگر روزی نیازمندی واقعی نیز سر راهشان قرار گیرد چشم‌شان را روی درد و رنج خواهند بست و نیازمند، ناامید رها خواهد شد. بهترین توصیه ما در چنین مواقعی ارسال کمک ها از طریق نهادهای شناخته شده نظیر هلال احمر یا کمیته امداد است.

آوید طالبیان