نقش بازی در رشد کودک

بازی یکی از کارکردها و نیازهای کودک محسوب می‌شود که ضمن سرگرمی، او را برای ورود به زندگی واقعی آماده می‌سازد. اسباب‌بازی وسیله‌ای است که کودک بتواند از نظر حسی با آن ارتباط …

بازی یکی از کارکردها و نیازهای کودک محسوب می‌شود که ضمن سرگرمی، او را برای ورود به زندگی واقعی آماده می‌سازد. اسباب‌بازی وسیله‌ای است که کودک بتواند از نظر حسی با آن ارتباط برقرار کند. کودک شما با اسباب‌بازی دنیای پیرامون خود را کشف و توانایی‌هایش را ارزیابی می‌کند، با مواد مختلف آشنا می‌شود و یاد می‌گیرد با وسایل مختلف چطور کار کند. اسباب‌بازی‌ها چیزهایی است که بچه‌ها بتوانند با آنها بازی نمادین داشته باشند. شاید دیده باشید که بچه‌ها در خانه از وسایل منزل همچون قابلمه و قاشق برای بازی استفاده می‌کنند.البته به یاد داشته باشید که بچه‌ها نباید حتما با اسباب‌بازی بازی کنند. متاسفانه والدین اجازه نمی‌دهند که کودک از دیگر وسایل بجز اسباب‌بازی، برای بازی استفاده کند و وسایل را از کودک می‌گیرند و به او یک اسباب‌بازی شکل‌دار می‌دهند، اما این رفتار درست نیست.
باید بازی بچه‌ها را مناسب با سنشان در نظر گرفت؛ بعضی اسباب‌بازی‌ها مثل شطرنج فکری است و باعث تقویت خلاقیت کودک می‌شودو بعضی اسباب‌بازی‌ها مانند بازی‌های رایانه‌ای مجازی است که در اختیار او قرار می‌گیرد.
اسباب‌بازی چیزی است که کودک می‌تواند از نظر حسی و فیزیکی با آن ارتباط برقرار کند، فکر او را تقویت کند و رشد و تکامل را با آن تجربه کند. پس اجازه بدهید بچه‌ها خودشان وسایل بازی‌شان را انتخاب کنند، اما انتخاب اسباب‌بازی مناسب موضوعی است که باید مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد. لازم است که انتخاب اسباب‌بازی‌های مناسب اهمیت زیادی برای خانواده‌ها داشته باشد.