اختلال خواب و دیابت

۷۰ درصد بیماران دیابتی درجاتی از اختلال خواب را به صورت بی‌خوابی و بدخوابی تجربه می‌کنند که علل متفاوتی دارد. بیماران دچار دیابت نوع یک که انسولین تزریق می‌کنند به علت نوسان …

۷۰ درصد بیماران دیابتی درجاتی از اختلال خواب را به صورت بی‌خوابی و بدخوابی تجربه می‌کنند که علل متفاوتی دارد. بیماران دچار دیابت نوع یک که انسولین تزریق می‌کنند به علت نوسان قند خونشان، دچار بیداری می‌شوند. زمانی که قند خون می‌آید، بیمار دچار کابوس می‌شود و در طول خواب یا هنگام صبح سردرد دارد.
قند خون بالا نیز باعث تکرر ادرار شبانه و اختلال در خواب می‌شود. علت دیگر بدخوابی، چاقی است که در دیابتی‌های نوع دو دیده می‌شود. چاقی باعث اشکال در تنفس و خرخرکردن و عمیق نخوابیدن نیز می‌شود.
به بیماران دیابتی توصیه می‌شود برای خواب خوب ساعت مشخصی را انتخاب کنند و خواب بموقع را در اولویت کارهای خود قرار دهند.
همچنین هنگام خواب، مطالعه داشته باشند و از دیدن تلویزیون خودداری کنند. تنفس عمیق قبل از خواب نیز مفید است.
اختلالات تنفسی در خواب، درد ساق پا (سندرم بی‌خوابی ساق‌ها)، گرفتگی عضلات، افزایش یا کاهش قند خون طی شب و نیاز مکرر به دستشویی رفتن از علل آشفتگی‌های خواب افراد دیابتی است. بنابراین در ارزیابی بیماران دیابتی، بررسی کیفیت خواب و اختلالات خواب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اختلالات خواب در دیابتی‌ها شایع است، ولی با کنترل صحیح دیابت می‌توان از آن جلوگیری کرد. توجه به این نکته که عوامل ایجادکننده اختلال خواب چند فاکتوری است در درمان موفقیت‌آمیز آن بسیار موثر است. در مورد کم‌خوابی در افراد دیابتی نیز می‌توان علاوه بر درمان دارویی از درمان‌های آرام‌سازی نیز استفاده کرد.