پرده‌ های کرکره‌ای

در گذشته از لووردراپه یا همان کرکره‌ها بیشتر برای پوشش پنجره‌ها در مکان‌های اداری و تجاری استفاده می‌شد اما این روزها به دلیل طراحی زیبا و تنوع در رنگ و شکل از پرده‌های کرکره‌ای …

در گذشته از لووردراپه یا همان کرکره‌ها بیشتر برای پوشش پنجره‌ها در مکان‌های اداری و تجاری استفاده می‌شد اما این روزها به دلیل طراحی زیبا و تنوع در رنگ و شکل از پرده‌های کرکره‌ای برای پوشش پنجره‌های منازل نیز استفاده می‌شود. با انواع پرده‌های کرکره‌ای و نحوه چیدمان مناسب در خانه‌های دارای این گونه پرده‌ها آشنا شوید: پرده‌های کرکره‌ای به دو صورت افقی و عمودی تولید می‌شوند و پرده‌های کرکره‌ای افقی به سه شکل فلزی، چوبی و طرح چوب در بازار موجود هستند.
انواع فلزی آن بیشتر برای پوشش پنجره‌های مکان‌های اداری استفاده می‌شود اما پرده کرکره‌های افقی چوبی و با طرح چوب به دلیل رنگ و ظرافت در طراحی و شکل آنها برای پوشش پنجره‌های خانه بسیار مناسب است. البته استفاده از این گونه پرده‌ها برای هر سبک و چیدمان خانه‌ای کاربری ندارد. به طور مثال اینگونه پرده‌ها برای خانه‌هایی که با مبلمان استیل، فرش‌های ابریشم و لوسترهای کریستالی چیدمان شده است مناسب نیست.
پرده‌های کرکره‌ای، مناسب پنجره‌های خانه‌هایی هستند که تمامی‌ وسایل آن فانتزی است، مبلمان خانه، راحتی و سبکی امروزی دارد، کف خانه از پارکت یا لمینیت است و وسایل تزئینی خانه بیشتر چوبی هستند. در واقع می‌توان گفت پرده‌های کرکره‌ای چوبی و طرح چوب مناسب خانه‌های بسیار امروزی هستند و این گونه پرده‌ها سبکی جوان پسندانه دارد. پرده‌های کرکره‌ای چوبی دارای دوام و کیفیت بالاتری نسبت به طرح چوب هستند بنابراین قیمت آن‌ها نیز بالاتر است اما از تنوع کمتری در شکل و رنگ برخوردارند. بهتر است این پرده‌ها شسته نشوند زیرا چوب آن مقاومت خود را از دست می‌دهد.
برای تمیز کردن پرده‌های کرکره‌ای چوبی از دستمال مرطوب استفاده کنید. پرده‌های کرکره‌ای عمودی در گذشته به دلیل محدودیت در شکل و جنس آن بیشتر در ادارات استفاده می‌شد اما امروزه به دلیل تنوع در جنس و طرح و شکل‌های آن برای پوشش پنجره اتاق خواب خانه‌ها استفاده می‌شود. پرده کرکره‌های عمودی امروزی از جنس‌های سولیت، بنر و مش تولید می‌شوند و روی آنها نقش و نگار منظره، گل‌ها و نیز نقش‌های کارتونی برای اتاق کودکان طراحی می‌شود.
پرده کرکره‌های عمودی نقش و نگاردار علاوه براینکه به اتاق خواب، طراوت و شادابی می‌دهند در تنظیم نور اتاق نیز نقش اساسی دارند. نکته مهم این که پرده‌‌های کرکره‌ای نباید زیاد جابه‌جا یا از تیغه اصلی خود جدا شوند زیرا در این صورت کارایی و زیبایی اولیه خود را از دست خواهند داد.