۱۰ فرمان برای پیشگیری از گرمازدگی کودکان

۱. دمای مطلوب برای کودکان شیرخوار ۳ ماه تا ۲ سال، ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‏گراد است بنابراین اگر دمای محیط بیش از این مقدار است، از منزل بیرون نروید. ۲. به دلیل آسیب‌پذیری نوزادان و …

۱. دمای مطلوب برای کودکان شیرخوار ۳ ماه تا ۲ سال، ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‏گراد است بنابراین اگر دمای محیط بیش از این مقدار است، از منزل بیرون نروید.
۲. به دلیل آسیب‌پذیری نوزادان و شیرخواران و اینکه بدن آنها مقاومت کمتری در برابر گرما دارد، در ساعت‌های گرم روز آنها را بیرون نبرید مخصوصا بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر که خورشید بیشترین آسیب را به بدن می‌رساند.
۳. مراقب باشید در فصل‌های گرم و زمان‌های تابش مستقیم آفتاب کودکان در برابر اشعه شدید و مستقیم آفتاب قرار نگیرید. به خصوص اگر مدت زمان کوتاهی از خوردن غذای کودک گذشته و غذای مفصلی هم خورده است، از بیرون بردن او از محیط خانه برای بازی و... خودداری کنید.
۴. در ساعت‌های اوج گرما، کودکان را بیرون نبرید اما اگر مجبور به این کار هستید، سعی کنید زمان آن کوتاه باشد.
۵. کلاه لبه‌دار و پوشاندن لباس‌های نخی، نازک، گشاد و رنگ روشن و همراه داشتن آب خنک در طول مسیر، می‌تواند مفید باشد و تا حدی از گرمازدگی کودک پیشگیری کند.
۶. در فصل تابستان، کودک را به نوشیدن مایعات تشویق کنید تا دچار مشکل نشود. آب، مناسب‌ترین نوشیدنی در زمان گرماست ولی می‌توانید آبمیوه‌های خانگی، شربت آبلیمو یا دوغ نیز به کودک بدهید.
۷. هرگز کودکتان را در یک اتاق گرم یا یک اتومبیل پارک شده یا خاموش تنها نگذارید. حتی چند دقیقه کافی است که درجه حرارت بدن او بیش از حد بالا برود و زندگی‌اش به خطر بیفتد.
۸. وقتی به ساحل دریا یا پارک می‌روید، در یک مکان امن و سایه بنشینید و در ساعت‏های گرم از حضور در این مکان‏ها خودداری کنید.
۹. اگر در مسافرت هستید، اگر از آخرین باری که کودک برای دفع ادرار رفته است، ۶ ساعت گذشته، می‌تواند نشانه کم‌آبی بدن باشد. یادتان باشد کودکان چاق، مبتلا به عقب‌ماندگی ذهنی، بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فیبروز سیستیک یا ناراحتی‌های قلبی- عروقی، بیماری‌های حاد از جمله تب، عفونت دستگاه گوارش یا آفتاب‌سوختگی یا کودکانی که قادر به حرکت نیستند یا برخی داروها مانند آنتی‌هیستامین یا ادرارآور را مصرف می‌کنند، از نظر مصرف مایعات به توجه بیشتری نیاز دارند.
۱۰. یکی از عواملی که در تابستان به‌خصوص سلامت کودکان ورزشکار را تهدید می‌کند،‌ موضوع کاهش اشتها به دلیل کم‌آبی و افزایش درجه حرارت درونی بدن است. بنابراین به مربیان توصیه می‌شود همواره پس از ورزش سنگین و در محیط‌های گرم، کودک را به گرفتن دوش آب ولرم برای کاهش درجه حرارت مرکزی بدن و استراحت در محیط دارای تهویه مطبوع تشویق و با جایگزینی مایعات، به بازگشت سریع اشتهای کودک کمک کنند.