مقام های باستانی

مرحوم استاد امیر حیاتی در آلبوم «علی گویم، علی جویم» موسیقی كرمانشاهان و منطقه صحنه و مقام های باستانی تنبور را اجرا كرده است. معروف ترین كار استاد حیاتی كه با آواز او همراه است …

مرحوم استاد امیر حیاتی در آلبوم «علی گویم، علی جویم» موسیقی كرمانشاهان و منطقه صحنه و مقام های باستانی تنبور را اجرا كرده است.
معروف ترین كار استاد حیاتی كه با آواز او همراه است آهنگ «علی گویم، علی جویم» است كه اولین بار در سال ۱۳۳۹ اجرا و ضبط شد و در سال ۱۳۷۸ این استاد تنبور آن را دوباره اجرا كرد. «سحری»، «جلوشاهی»، «ساروخانی»، «خان امیری»، «طرز»، «سماع»، «سملی سماع»، «گله و دره»، «سوار سوار»، «بال و شان سماع» و «جنگه را» قطعات دیگری هستند كه در این مجموعه گنجانده شده اند.
در جلد سی دی «علی گویم علی جویم» آمده است: «بخش مهم و قابل توجهی از موسیقی منطقه كرمانشاهان مجموعه ای در حدود ۱۴ تا ۲۰ مقام مختلف است كه به مقام های باستانی معروف است. این مقام ها با عنوان های كلی دیگری چون «غیر یاری»، «غیركلام» و «غیر حقانی» نیز معروف هستند. تنبور مهم ترین ساز در اجرای مقام باستانی است اگرچه تعدادی از این مقام ها با سازهایی چون سرنا و دهل، دوزله، نرمه نای و شمشال نیز اجرا می شوند. »