وصیت امیر مؤمنان علی (ع)

طبری در تاریخ خود و ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین، وصیت‌نامه امیر مؤمنان (ع) را ذکر کرده اند. این وصیت‌نامه چنین است؛ بسم الله الرحمن الرحیم ‏ این وصیت‌نامه علی بن ابی …

طبری در تاریخ خود و ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین، وصیت‌نامه امیر مؤمنان (ع) را ذکر کرده اند. این وصیت‌نامه چنین است؛
بسم الله الرحمن الرحیم ‏
این وصیت‌نامه علی بن ابی طالب است. گواهی می دهد که معبودی جز خدای بی شریک نیست و محمد (ص) بنده و پیامبر اوست که وی را با هدایت و آیین حق فرستاد که بر همه دین ها چیرگی دهد، اگرچه مشرکان آن را ناخوش دارند. نماز و عبادت و زندگی و مرگ من برای خدای بی‌شریک و پروردگار جهانیان است. چنین مأمور شده ام و من از مسلمانانم. شما دو تن حسن و حسین (ع)
را به تقوای الهی سفارش می کنم. در جستجوی دنیا نباشید اگر چه دنیا در جستجوی شما باشد و بر چیزی از دنیا که از دست شما می رود دریغ مخورید. جز حق مگویید و برای پاداش کار کنید، برای آخرت کار کنید. دشمن ستمگر و یاور مظلوم و ستمدیده باشید. شما دو تن و همه فرزندان و خانواده ام و هرکس را که این وصیت‌نامه من به دست او می رسد به تقوای الهی و رعایت نظم در کارها و اصلاح میان خودتان سفارش می کنم. زیرا از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمود اصلاح میان مردم، برتر از تمام نماز و روزه است. دشمنی مکنید که باعث زوال دین است. نیرویی نیست مگر به استعانت خدا. به خویشاوندان خود بنگرید. پس با آنها رفت و آمد کنید که خداوند محاسبه را بر شما سبک می کند. خدا را در مورد یتیمان رعایت کنید. گرسنه شان نگه ندارید تا در محضر شما در خواری نیفتند، زیرا از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمود هرکس یتیمی را سرپرستی کند تا بی نیاز شود، خداوند بهشت را برای او واجب می گرداند، و اگر کسی مال یتیمی را بخورد جهنم را بر او واجب می کند. خدا را خدا را در مورد قرآن منظور دارید تا مبادا دیگران در عمل بدان از شما پیشی گیرند. خدا را خدا را در مورد همسایگانتان که سفارش شدگان پیامبرتان هستند. خدا را خدا را خدا را در باره خانه پروردگارتان، تا زمانی که باقی هستید نباید از وجود شما خالی باشد که اگر متروک شود نتوانید همتایی برای آن قرار دهید و کوچک ترین چیز برای کسی که از آن بازگردد آمرزش تمام گناهانی است که پیش از آن مرتکب شده بود. خدا را خدا را درباره نماز که آن بهترین کردارها و ستون دین شماست. خدا را خدا را در باره زکات که آن خشم پروردگارتان را فرو می نشاند. خدا را خدا را در باره جهاد در راه خدا با مال ها و جان هایتان.
جز این نیست که دو تن در راه خدا جهاد می کنند؛ پیشوای هدایت کننده و کسی که مطیع او و پیرو هدایت اوست. خدا را خدا را در باره ذریه پیامبرتان (ص)، مبادا پیش روی شما به آنان ستم کنند. خدا را خدا را در مورد یاران پیامبرتان (ص)، کسانی که بدعتی از آنان سر نزده و بدعتگذاری را پناه نداده اند. زیرا رسول خدا (ص) به آنان سفارش کرده و بدعتگذاران آنان و پناه دهندگان به آنان را لعنت فرموده است. خدا را خدا را در مورد مستمندان و مسکینان. آنان را در زندگی خود سهیم کنید. در راه خدا از سرزنش سرزنشگران بیم مدارید. خداوند، شما را از شر کسانی که بر ضد شمایند کفایت کند. با مردم به نیکویی سخن بگویید چنان که خداوند، شما را بدان امر فرموده است. امر به معروف و نهی از منکر را کنار مگذارید که در این صورت خداوند، بدان شما را بر شما حاکم کند. آن‌گاه دعا می کنید ولی به استجابت نمی رسد. بر شما باد دوستی و بخشندگی. از جدایی و دشمنی و پراکندگی بر حذر باشید. در کار نیک و پرهیزگاری یار همدیگر باشید و بر گناه و ستم همدلی مکنید. پروای خدا پیشه کنید که خدا سخت مجازات است. ‏ خداوند، دودمان شما را حفظ کند و (آیین) پیامبر (ص) را در میان شما بر جای دارد. شما را به خدا می سپارم که بهترین نگه دارنده است. سلام و رحمت و برکات الهی بر شما باد.