این پارچه‌ها را می‌شناسید

خوب است بدانید پارچه‌ها از نظر جنس الیافشان سه نوع هستند: ۱ـ طبیعی (از پشم، مو و پرز حیوانات یا الیاف گیاهی)، ۲ـ مصنوعی (حاصل فرآوری‌های شیمیایی) و ۳ـ تلفیقی (یا نیمه‌مصنوعی، ترکیبی …

خوب است بدانید پارچه‌ها از نظر جنس الیافشان سه نوع هستند: ۱ـ طبیعی (از پشم، مو و پرز حیوانات یا الیاف گیاهی)، ۲ـ مصنوعی (حاصل فرآوری‌های شیمیایی) و ۳ـ تلفیقی (یا نیمه‌مصنوعی، ترکیبی از طبیعی و مصنوعی).
با برخی اسامی پارچه‌ها و ویژگی‌های آنها آشنا شوید:
نخی: نازک، خنک، مقاوم و مناسب تابستان. کتان: سطحی صاف و درخشان دارد. چروک‌پذیر است، اما زود خشک می‌شود. آکار و آرو نیز از خانواده کتان است. چیت: پنبه‌ای، نقشدار و مقاوم در برابر ساییدگی. چلوار: نخی، آهاردار و سفید، مناسب برای ملحفه و روبالشی. پشمی: گرم و نگهدارنده حرارت، مناسب زمستان. پس از شستن نباید عمودی آویزان شود، روی سطحی افقی پهن‌ کنید. فلاتل، کانگا، فوتر و کشمیری هم که از پشم شتر به دست می‌آید از همین خانواده‌ است. ماهوتی: پشمی، ضخیم، کمی براق و پرزدار مثل نمد. بروکات: نخی برجسته با سطحی درخشنده. گاباردین: مقاوم و مستحکم، با راه‌راه‌های کج. کلوکه: نخی، و مثل کرپ معروف به پارچه چادری. ساتن یا اطلس: رویی صیقلی و آینه‌مانند با پشت مات. هنگام شستن به سبب شکنندگی بافت نباید چنگشان زد. ابریشمی: سبک، لطیف، براق و در برابر چروک مقاوم است. حریر: نازک و از خانواده ابریشم. پاتیست: ظریف بافت، مات و رنگی. کرباس: پنبه‌ای، درشت بافت، سفید و مناسب نظافت. معروف به پارچه کفن. متقال: از اقوام کرباس، اما لطیف‌تر. مخمل: با پرزهای لطیف و صاف و به یک‌سو خوابیده. چینل: شبیه مخمل، اما ضخیم‌تر با کرک‌هایی در پشت‌و‌رو. مخمل کبریتی: با رگه‌هایی صاف و برجسته. حین پهن‌کردن، خوب بتکانید و در حالی اتو کنید که هنوز مرطوب است. جین: پنبه‌ای، اما محکم‌تر و معمولا سنگ‌شور شده. کشباف یا استرج: با قابلیت ارتجاعی و کش آمدن. کرپ ژورژت: از خاندان کرپ، اما نه‌چندان لطیف. حین پهن‌کردن قسمت‌های چروک را صاف کنید تا اتو هم نخواهد. دنیم: مثل جین، اما با نخ‌های سفید در پود و رنگ شده در تار. موسلین: پنبه‌ای است و حواستان باشد که آب می‌رود و کوچک می‌شود. پوبلین: بافتی فشرده و بادوام دارد. ژرسه رومانیت: محکم، ارتجاعی و قابل کش آمدن، از پشم. ویسکوز: نرم، لطیف، گرم اما خنک‌تر از ابریشم. نایلونی: رطوبت کمی به خود می‌گیرد. مستحکم، الاستیک و کشش‌مند است. زود خشک می‌شود. در برابر ساییدگی مقاوم است. پلی‌استر: مقاوم در برابر چروک و معروف به بشور و بپوش. فاکون: مات و براق. دوشس: نیمه‌مصنوعی، درخشان، مستحکم، از جنس ساتن. ململ: نخی، لطیف و نازک.