جانت سلامت! بی‌خیال شنیده و دیده...

بعضی‌ها حرف‌هایی را می‌زنند و کارهایی می‌کنند که می‌تواند واکنش به دنبال داشته باشد. برایش یک ضرب المثل هم می‌زنند که «هرچه عوض دارد، گله ندارد». به نظرم از اساس ضرب المثل به …

بعضی‌ها حرف‌هایی را می‌زنند و کارهایی می‌کنند که می‌تواند واکنش به دنبال داشته باشد. برایش یک ضرب المثل هم می‌زنند که «هرچه عوض دارد، گله ندارد». به نظرم از اساس ضرب المثل به درد بخوری نیست. یعنی توی دنیای امروز که پر از روابط است و باید زندگی در اجتماع را بلد باشیم خیلی به کارمان نمی‌آید. سرتان درد می‌گیرد از فکر کردن به اینکه که چه گفت و چه کرد و باید چه جوابی به‌ش داد و اصلا منظورش چه بود و ... . اگر می‌خواهید جانتان را نجات بدهید، بی‌خیال شوید.
حتی باید یک مرحله هم جلوتر رفت و گفت «گربه بوده حتما...». باید ذهن را عادت داد به گمان خوب. به خوش بینی. اصلا بگذارید، بگویند فلانی بلد نبود جواب بدهد، نفهمید، کنایه را نگرفت یا هر حرف دیگری. این حرف‌ها غم ندارد. مولانا گفته است: «هرچند نفس تاویل کند، تو خویشتن ابله ساز. که ان اکثر اهل الجنه البله» بیشتر بهشتیان ابلهانند؛ یعنی کسانی که می‌فهمند و با این حال خودشان را به بلاهت می‌زنند. کینه در دلشان نیست و گمان خوب دارند و و در مقابل بدی خودشان را به ندیدن و نشنیدن می‌زنند.

نویسنده: لیلا باقری