آلوارس، دشت، گل و چشمه

نقاش، اول چند تا کوه بلند کشیده که روی هر کدام، کمی برف سپید نشسته بود. بعد چند تا ابر خاکستری گذاشت گوشه تابلو و حاشیه‌هایشان را طلایی کرد که یعنی، پشت‌شان خورشید پنهان شده …

نقاش، اول چند تا کوه بلند کشیده که روی هر کدام، کمی برف سپید نشسته بود. بعد چند تا ابر خاکستری گذاشت گوشه تابلو و حاشیه‌هایشان را طلایی کرد که یعنی، پشت‌شان خورشید پنهان شده است.
آن وقت رفت سراغ کوه‌ها و دشت مقابل‌شان را با قلم‌مو سبز کرد و بعد آدم‌هایی را کشید میان سبزی دشت که کنار هم ایستاده بودند، عکس می‌گرفتند یا روی قالیچه‌های سبک و کوچک دور هم نشسته بودند و گپ می‌زدند، اما باز قانع نشد.
حس کرد تابلویش چیزی کم دارد و ناگهان یادش افتاد که رنگ‌ها سرخ، زرد، بنفش و سپیدبراق روی پالت نقاشی‌اش دست نخورده مانده است. پس قلم مخصوصش را برداشت و به رنگ‌های دست‌نخورده آغشته‌اش کرد و بعد بارها کوبید روی تابلو و این شد که «آلوارس» متولد شد.
روستایی در مجاورت دشتی سبز که پر شده از شقایق‌ها و لاله‌های سرخ، گل‌های ختمی و گل‌های وحشی دیگر.
پیشنهاد این هفته ما روستای آلوارس است که خیلی از ما وقتی اسمش را می‌شنویم خیال می‌کنیم باید نام یک گوشه سبز و درخشان در آن سر دنیا باشد، اما آلوارس آنقدرها هم دور نیست.
این روستای ییلاقی از توابع بخش سرعین شهرستان اردبیل است که گفته می‌شود پیش‌تر ییلاق چراگاهی عشایر شاهسون بوده است.
آلوارسی‌ها به زبان آذری سخن می‌گویند و شیعه هستند و اگر شما را به آنجا دعوت می‌کنیم نه فقط به این خاطر است که می‌توانید از روستایشان جاجیم، گلیم، فرش و شال ‌گردن بخرید یا خانه‌های ساده و زیبایی دارد از جنس کاهگل و خشت و چوب دارد، بلکه آلوارس طبیعتی بکر دارد که در هر بهار و تابستان با آب شدن برف‌های کوه‌های دامنه‌های سبلان، جان می‌گیرد و آن وقت یا گل‌های رنگ به رنگ می‌شود در دامن دشت‌هایش یا ماهی‌های قزل‌آلا در چشمه مین بلاغ یا هوای خنک و مرطوبی که روح را تازه می‌کند و دردها را شفا می‌دهد.
آلوارس را کوهنوردها بهتر از گردشگران عادی می‌شناسند، چون این روستا در مسیر صعود به سبلان قرار گرفته و از آنجا که روستایی برفگیر و نسبتا سردسیر است پیست اسکی در ۱۲ کیلومتری آن نیز بنا شده است.
خوش‌تان آمد؟ می‌خواهید به جمع گردشگران تابلوی نقاشی آلوارس بپیوندید؟ پس اول به سرعین سفر کنید و از آنجا جاده‌ای ۱۲ کیلومتری شما را به این روستای زیبا می‌رساند.

علی یوشی‌زاده