رژلب با طعم سرب

تاریخچه رژلب به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد. زمانی که در یونان‌باستان انسان‌ها به کمک روش‌های مختلف از قبیل استفاده از رنگدانه‌ها، ریشه گیاهان و سرخاب، لبان خود را گلگون …

تاریخچه رژلب به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد. زمانی که در یونان‌باستان انسان‌ها به کمک روش‌های مختلف از قبیل استفاده از رنگدانه‌ها، ریشه گیاهان و سرخاب، لبان خود را گلگون می‌کردند. در یک برهه زمانی حتی از ترشحات قرمزرنگ یک حشره برای این کار مصرف می‌شده که به علت گرانقیمت بودن آن، تنها اقشار ثروتمند می‌توانستند از آن استفاده کنند، اما در حال حاضر با پیشرفت صنعت لوازم آرایش، شما می‌توانید با کمترین هزینه یک رژلب خریداری کنید، اما چالش اصلی درحقیقت همین‌جاست که هر رژلبی، مناسب نیست.
نتایج تحقیقات اخیر در آمریکا نشان می‌دهد نیمی از رژلب‌های موجود در بازار دارای مقادیر بالای سرب هستند. به مرور زمان با استفاده مداوم از این گونه رژلب‌ها، میزان سرب خون افزایش می‌یابد و این عنصر سمی با دخالت در کار آنزیم‌ها در روند تولید هموگلوبین اخلال ایجاد می‌کند و حتی در غلظت بالا (۶/۰ تا یک میلی‌گرم در لیتر) به علت کمبود هموگلوبین موجب کم‌خونی نیز می‌شود. همچنین از دیگر عوارض آن می‌توان به از کارافتادن کلیه‌ها و آسیب‌های مغزی اشاره کرد. با توجه به پیامدها و عوارضی که ذکر شد، می‌بایست بیش از پیش احساس خطر کرد و هنگام خرید دقت بیشتری به خرج داد. معمولا رژلب‌های بی‌نام و نشان و بدون جعبه و به اصطلاح فله‌ای که با قیمتی ارزان و ظاهری شکیل و جذاب در بسته‌های ۶۰ عددی عرضه می‌شود، خطر آلودگی بیشتری دارد.
هر عدد رژلب باید به طور جداگانه در جعبه‌های مقوایی بسته‌بندی شود و نام مواد اولیه آن و مشخصات محصول به طور کامل روی آن قید شود. شما می‌توانید برای اطمینان خاطر از این‌که رژلب آلوده به سرب است یا خیر؛ مقداری از آن را روی دست‌تان بمالید، سپس با یک انگشتر طلا خراشی روی آن ایجاد کنید. اگر رنگ آن، تیره شد، حاوی سرب است. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که هنگام خرید، هیچ‌گاه رژلب را روی لب‌های خود امتحان نکنید، زیرا استفاده نفرات قبلی از نمونه‌های آزمایشی می‌تواند بسیاری از ویروس‌ها و آلودگی‌های میکروبی را به شما منتقل کند. برای امتحان رژلب می‌توانید از پوست دست‌تان استفاده کنید یا وسیله یکبار مصرفی مانند گوش پاک‌کن را به‌کار ببرید.

وحید کیانپور
کارشناس ارشد گیاهان و مواد اولیه دارویی