۵ توصیه به والدینی که فرزندشان گاز می‌گیرد

بچه‌ها به عنوان واکنش به ناراحتی یا هیجان رفتارهایی مانند تف کردن، گاز گرفتن را از خود نشان می‌دهند. شما باید قبل از اینکه رفتارها از کنترلتان خارج شوند به آنها بپردازید... ۱. …

بچه‌ها به عنوان واکنش به ناراحتی یا هیجان رفتارهایی مانند تف کردن، گاز گرفتن را از خود نشان می‌دهند. شما باید قبل از اینکه رفتارها از کنترلتان خارج شوند به آنها بپردازید...
۱. از ابتدا جلوی آنها را بگیرید: درست از اولین بار که کودکتان چنین واکنشی را نشان داد باید نارضایتی خود را به او بفهمانید و برای کارش اسم بگذارید. حتی اگر او هنوز حرف نمی‌زند، قاطعانه ولی بدون اینکه عصبانی شوید بگویید: «گاز گرفتن ممنوع»، «تف ننداز». کودک حرف شما را می‌فهمد پس به او بگویید این رفتار پذیرفته شده نیست. قاطع صحبت کنید و عواقب کارش را به او بگویید: «اگر یک بار دیگر گاز بگیری، تنبیه می‌شوی». تنبیهی که در نظر می‌گیرید می‌تواند محرومیت موقت از سرگرمی مورد علاقه او یا گرفتن امتیاز خاصی باشد که باید آن را به روشنی اعلام کنید.
۲. رفتار جایگزین به کودک یاد بدهید: بچه‌هایی که نمی‌توانند مقصود خود را بگویند گاز می‌گیرند. به او بیاموزید «بگو الان نوبت تو، بعدش نوبت منه. باشه؟!» از بچه‌های بزرگ‌تر کمک بگیرید و به آنها آموزش دهید اگر کودک خواست گاز بگیرد، از آنجا برود و بگوید دیگر بازی نمی‌کند تا او متوجه رفتارش شود.
۳. پیشگیری کنید: قبل از شروع بازی قانون بگذارید مثلا نوبتی بازی کنند اگر ۲۰ دقیقه است که آنها آرام و بی‌دردسر بازی می‌کنند برایشان جایزه ببرید مثلا شیر و شیرینی.
۴. کنترل خود را به او آموزش دهید: اگر توانست خود را کنترل کند، تحسین و تشویقش کنید. ابتدا به او آموزش دهید خود را در مواقع هیجانی که تمایل به گاز گرفتن دارد، کنترل کند مثلا حالت آرواره و فکش را کنترل کند. آب دهانش را قورت بدهد و بلند چند بار بگوید ما غذاها را گاز می‌گیریم نه آدم‌ها را. اگر او رفتار مناسبی داشت، تحسینش کنید.
۵. مشاوره: اگر با وجود تلاش‌های شما او مدام دیگران را گاز می‌گیرد، از یک متخصص مشورت بگیرید.