اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته زیر مجموعه اختلالات شخصیت است. شخصیت را می‌توان نمایه خاص الگوهای پاسخ رفتاری آشکاردر زندگی عادی تعریف کرد، به طوری که نسبتا ثابت است. وقتی که صفات شخصیتی …

اختلال شخصیت وابسته زیر مجموعه اختلالات شخصیت است. شخصیت را می‌توان نمایه خاص الگوهای پاسخ رفتاری آشکاردر زندگی عادی تعریف کرد، به طوری که نسبتا ثابت است. وقتی که صفات شخصیتی انعطاف‌ناپذیر و غیرانطباقی هستند، و ایجاد اختلال در عملکرد و ناراحتی ذهنی در زندگی فرد می‌کنند، ممکن است تشخیص اختلال شخصیت مطرح شود. شخصیت وابسته اشاره به الگوی رفتاری دارد که طی آن فرد برای تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی اش به دیگران وابسته است. و اجازه می‌دهد که دیگران برای او تصمیم گیری کنند و در مسوولیت‌های مهم زندگی اش به دیگران وابسته است. مثلا برای اینکه کجا زندگی کند، چه شغلی داشته باشد، چه دوستانی داشته باشد و برای تامین نیازهای خود به همسر، دوست یا والدین خود وابسته است و نیاز خود را نسبت به نیازهای فردی که به آن وابسته است، در درجه دوم اهمیت قرار می‌دهد. و ترس زیادی دارد از اینکه در صورت ابراز و پافشاری برای تامین نیاز خود رابطه با فرد مورد وابستگی خود را از دست بدهد.
به خاطر همین ترس از دست دادن رابطه با فرد مورد وابستگی و ترس طرد شدن و رها شدن از جانب او، فرد دچار شخصیت وابسته ممکن است تن به بهره کشی‌های جسمانی و روانی زیادی دهد.
این افراد وقتی تنها هستند دچا احساس درماندگی می‌شوند. این افراد در ابراز مخالفت با دیگران مشکل دارند، برای شروع و انجام کارها به تنهایی مشکل دارند، و به دلیل فقدان اعتماد به نفس در قضاوت یا تواناییها، برای جلب محبت دیگران گاهی ممکن است افراط کنند تا حدی که تن به کارهای ناخوشایند دهند.
این افراد وقتی یک رابطه نزدیک از هم می‌گسلد فورا در پی رابطه دیگری به عنوان جانشین و منبع حمایت و مراقبت بر می‌آیند.
ترس زیاد از ترک شدن و رها شدن ذهن آنها را مدام مشغول می‌کند. این ویژگیها در نهایت منجر به مشکلات در زندگی فردی یا اجتماعی و شغلی و روابط آنها می‌شود. فراوانی این اختلال در زنان بیشتر از مردان است.
این افراد در معرض خطر افسردگی قرار دارند چون از دست دادن روابط یا موقعیتهای شغلی به دلیل ضعف تصمیم گیری آنها را در معرض اضطراب شدید وافسردگی قرار می‌دهد. علت پدیدایی این اختلال چیست؟ بیماریهای طولانی در دوران کودکی که موجب ضعف و وابستگی کودک و حمایتهای زیاد والدین شده باشد یا سبک رفتاری بیش از اندازه حمایتی والدین که در عین حمایتی بودن خودکامه هم هست و فرزندان را ترغیب می‌کند تا با نشان دادن رفتارهای وابسته حس مراقبت را برای والدین خود به ارمغان آورند، از عوامل موثر در این اختلال دانسته شده‌اند.

نویسنده : آذر نادی