از شر لکه‌ها خلاص شوید

برای پاک کردن لکه‌های جوهر خودکار، چای، قهوه، روغن و... از روی پارچه و پوشاک چه می‌کنید؟ اگر همان موقع چاره‌ای برای رفع آن نیافته‌اید و حالا لک ماندگار شده، پس از شست‌وشو با آب …

برای پاک کردن لکه‌های جوهر خودکار، چای، قهوه، روغن و... از روی پارچه و پوشاک چه می‌کنید؟ اگر همان موقع چاره‌ای برای رفع آن نیافته‌اید و حالا لک ماندگار شده، پس از شست‌وشو با آب و سفیدکننده‌های معمولی، روش‌های پی‌آمده را امتحان کنید، شاید افاقه کند البته همه موارد را در هوای آزاد و خارج از محیط بسته انجام دهید.
تتراکلرید کربن، یا نفت را روی لک «قیر» بریزید. برای پاک کردن هیچ لکه‌ای سراغ بنزین نروید تا دچار سوختگی و سوانح بعد از آن نشوید.
اصطکاک سبب تولید گرما و شعله‌ور شدن این ماده سریع‌الاشتعال می‌شود. اسفنج را به الکل یا استون آغشته کرده، به این طریق لکه «لاک» را پاک کنید. مقداری نمک را با آب لیمو خیس کنید.
آن را روی لکه «زنگ آهن» ریخته، لباس لک گرفته را به همین حالت در برابر تابش آفتاب قرار دهید. چند بار همین عمل را تکرار کنید تا لکه زنگ پاک شود.
قسمت لک گرفته از مرکب و جوهر را دو سه روز در شیر غیر پاستوریزه و قبلا گرم نشده خیس کنید؛ لکه «مرکب» و «جوهر» از بین می‌رود (در صورت رنگ گرفتن شیر از مرکب، آن را با شیر تازه‌تر عوض کنید).
اسفنج آغشته به یکی از مواد تترا کلرید کربن، اتر، یا کلوروفرم را روی لکه «روغن» یا «چربی» بمالید، پس از شست‌وشو با آب گرم و صابون، لکه‌ای نخواهید دید. لباسی را که به آن آدامس چسیبده در یخچال یا فریزر بگذارید.
پس از سفت شدن، قسمت‌های بزرگ‌تر را بکنید (با قرار دادن تکه‌ای یخ روی آن هم می‌توان به مقصود رسید)، قسمت‌های باقیمانده را با مالیدن اندکی سفیده تخم‌مرغ، آبکشی و در صورت وجود بقیه لکه با مالیدن اسفنج آغشته به تتراکلرید کربن آن را پاک کنید.