ماه‌ترین ماه‌ها

شهر در حال و هوای خوشی نفس می‌کشد، جنب و جوشی بی‌بدیل، شهر را غرق در شور و نشاط می‌کند، از امروز چشم‌ها در تکاپوی نگاه پرسشگر خویش به تماشای مناظر دلنشین می‌نشیند، گوش‌ها آوازی …

شهر در حال و هوای خوشی نفس می‌کشد، جنب و جوشی بی‌بدیل، شهر را غرق در شور و نشاط می‌کند، از امروز چشم‌ها در تکاپوی نگاه پرسشگر خویش به تماشای مناظر دلنشین می‌نشیند، گوش‌ها آوازی خوش‌نواز شنیده‌اند.
این همان مژده‌ای است که آخرین سفیر آسمانی، در آخرین جمعه شعبان، در گوش جان‌ها زمزمه کرد و خبر آمدن فصل عبادت، ماه نیایش، موسم کسب رضایت حق‌تعالی و همجواری بهترین خلق خدا را با صدایی دلنشین و رسا و ندایی دلنواز به همه بندگان خدا اعلام می‌کند.
ماه خدا که درس‌های فراوانی می‌دهد، یعنی کنگره‌ای برپا می‌شود و از همین امروز همه می‌توانند مهمان لایق و شایسته لقای حضرت دوست بر خوان گسترده خدای کریم، قادر متعال، بخشنده گناهان و تواب رحیم خویش حلقه بزنند.
ماه خدا که برشمردن برکات و آثار فردی و اجتماعی آن بر من و تو میسور نیست، فصلی که به خوبی‌ها باید اقبال کرد و از بدی‌ها دوری جست.
ماه خوب خدا در یافتن خود گمشده خویش، توجه به بعد روحی و معنوی، عزم بر تقویت اراده و کنترل نفس، تمرین اجرای فرمان الهی، پرهیز از حرام، انتخاب مسیر زندگی، جستجوی راه درست زندگی در کتاب هدایت، در قرآن و نماز و دعا. لختی در حال خویش باید اندیشه کنیم.
آیا بر سر این سفره ما را نیز مکانی خواهد بود؛ امروز هنگامه آغاز این اندیشه است که آیا ما در زمره خوبان خلق خداییم که به ضیافت فراخوانده شده‌ایم و شایسته وزشگاه نسیم الهی او خواهیم بود که بر این فرصت پیشی بگیریم. همدلی با دردمندان، چشیدن سختی‌های گرسنگی و تشنگی، درک فقر و نیازمندی و توجه به محرومان را تجربه کنیم؟ از امروز مهمان ضیافت حضرت خالق یکتاییم، بر سر سفره او، ظروف دنیایی مخصوص طعام و شراب جسم ما، پر از خالی است و جام‌های بلورین غذای روح، لبریز و سرریز از جنس عالی خواهد بود تا زبان هر سخنی را نگوید، چشم هر چیزی را نبیند و گوش هر آوایی را نشنود.

محمد خامه‌یار