چطور خانه را سریع تمیز‌کنیم؟

خانه‌های کوچک امروزی خیلی زود نامرتب می‌شوند و خیلی دیر تمیز! چون با کوچکترین بی‌نظمی، یک فاجعه بزرگ به بار می‌آید. به همین دلیل است که اغلب ترجیح می‌دهند خانه‌ها را دیر به …

خانه‌های کوچک امروزی خیلی زود نامرتب می‌شوند و خیلی دیر تمیز! چون با کوچکترین بی‌نظمی، یک فاجعه بزرگ به بار می‌آید. به همین دلیل است که اغلب ترجیح می‌دهند خانه‌ها را دیر به دیر مرتب کنند چون استدلالشان این است که به یک ساعت نرسیده دوباره همانطور می‌شود که بود!
اما اگر از این وضعیت خسته شده‌اید، ما توصیه‌هایی برایتان داریم که کمک می‌کند خانه را به سرعت تمیز کرده و به وضعیت دلخواهتان درآورید.

▪ از کجا شروع کنیم؟
از اتاق‌خواب شروع نکنید! نظافت اتاق خواب معمولاً یک پروژه وقت‌گیر و پردردسر است چون اغلب وسایل اضافی را در اتاق خواب می‌گذاریم. به خصوص در خانه‌های یک‌خوابه که تنها فضای دور کردن لوازم اضافی از جلوی چشم، اتاق خواب است. بنابراین به جای هدر دادن وقت و انرژی اولیه‌تان در این اتاق، روی بخش‌های دیگر خانه متمرکز شوید.
ما معمولاً بیشتر وقتمان را در نشیمن هستیم. پس از همانجا شروع کنید. لباس‌ها و وسایل اضافی را از روی مبل‌ها و میزها بردارید و در جایشان بگذارید. اگر وقت ساماندهی ندارید، قرار است مهمان برایتان برسد و زمان کافی تا رسیدن آنها در اختیار ندارید یا اگر از شلوغی دور و برتان خسته شده‌اید، باید یک حرکت اورژانسی انجام دهید. یعنی وسایل اضافه را از جلوی چشم دور کنید. بهترین گزینه برای انجام سریع این کار، انتقال آنها به اتاق خواب است تا بعد از نظافت نشیمن و آرامش گرفتن تان سراغ آنها بروید. می‌توانید همین‌طور که در خانه راه می‌روید، اشیاء اضافی را جمع کنید و اگر جای اصلی شان در مسیر تردد شماست، آنها را در جای خود بگذارید.
فرش را جارو بکشید و به گوشه و کنارهای خانه توجه ویژه داشته باشید. در قسمت‌های بدون فرش و خالی، روزانه پرز و موی زیادی جمع می‌شود. فضاهای خالی خانه را در صورت نیاز با تی خیس تمیز کنید. با یک دستمال نمدار سطوح شیشه‌ای و چوبی را تمیز کنید. اسپری کردن و برق انداختن و خوشبو سازی را بگذارید برای بعد.
اگر فرشتان لکه دار شده است، برای تمیز کردن آن الان وقت نگذارید. لکه‌های دیوارها هم جزو همان کارهایی است که باید در زمان‌های آزادتان مثلاً آخر هفته‌ها انجام دهید.

▪ نظافت آشپزخانه در ۱۰دقیقه
آشپزخانه‌های بیشتر ما اپن هستند. پس وقتی قرار است خانه را سریع‌تر به وضعیت آرامش و تمیزی برسانید، باید آشپزخانه را هم نظافت کنید. ظروف کثیف را از بزرگ به کوچک در دل هم بچینید و در سینک ظرفشویی بگذارید که از چشمتان دور شوند. اگر ماشین ظرفشویی دارید، خیلی سریع آنها را در ماشین بگذارید و ماشین ظرفشویی را روشن کنید. ظرف‌های تمیز را در آبچکان بگذارید و مرتب کردن و انتقالشان به کابینت‌ها را به وقت دیگری موکول کنید. جاهایی مانند اپن و گاز را سریع دستمال بکشید و روی اپن را از هر وسیله اضافی خال کنید.
سرویس بهداشتی تان اگر نامرتب است، با یک ظرف مایع سفید کننده و فرچه و یک پلاستیک اضافه راهی آنجا شوید و در همان زمان که زمین با وایتکس غلیظ خیس می‌خورد، زباله‌های سطل توالت را در کیسه خالی کنید و به بیرون انتقال دهید. حالا با فرچه، کف و سرویس را بشویید و در نهایت آینه را دستمال بکشید. این کار به خاطر استفاده از وایتکس و فرچه زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

▪ چند توصیه مهم:
در نظافت خانه از سایر اعضاء خانواده کمک بگیرید و همیشه به یاد داشته باشید که اگر هر چیز را بعد از استفاده در جای اصلی خود بگذارید، مجبور نمی‌شوید برای تمیز کردن خانه این‌قدر به دردسر بیفتید.
همیشه مواد شوینده را در دسترس بگذارید. به طوری که اگر خواستید خانه را به سرعت تمیز کنید، مجبور نباشید دنبال پاک کننده‌ها بگردید.
جاروبرقی زدن را در اولویت کارهایتان بگذارید. با این کار، یک بخش مهم از نظافت تمام شده و می‌توانید با خیال راحت به مرحله بعدی بپردازید.
گردگیری اتاق‌ها را به عنوان آخرین مرحله کارتان انجام دهید و برق انداختن آنها با اسپری‌های مخصوص را به وقتی که خانه کاملا تمیز شده بود موکول کنید.

▪ آخرین مرحله از نظافت خانه
تا اینجا، فضاهایی را تمیز کردیم که بیشتر جلوی چشم شما یا مهمانتان هستند. حالا اگر وقت اضافه دارید، سری به اتاق خواب بزنید و اول از همه، لباس‌های اضافه را آویزان کنید. با این کار ۵۰درصد مشکل حل شده است. سپس روتختی را بیندازید و ملحفه‌ها و بالش‌ها را روی تخت آماده کنید. با این کار ۴۰درصد دیگر از کارها انجام می‌شود و اتاق خواب مرتب به نظر می‌رسد. لباس‌های کثیف را در حمام بگذارید و اگر باز هم وقت داشتید، سایر وسایل اضافی مثل خرده‌ریزه‌های کنار تخت و لوازم کار رها شده در اتاق خواب را به کمدها و کشوها انتقال دهید. هرگز در زمان‌هایی که عجله دارید برای نظافت کشو و داخل کمد وقت صرف نکنید. در آشپزخانه مشغول نظافت داخل یخچال نشوید و لباس‌های کثیف را نشویید.