۱۰ راهکار برای از بین بردن اضطراب آزمون

۱. شب پیش از کنکور حتما دوش بگیرید. خیلی موثر است. دوش گرفتن، منفذهای پوستتان را باز می‌کند و کمکتان می‌کند تا هم آرام‌تر ‌شوید، هم فکرتان بهتر کار ‌کند. ۲. شامتان حتما سبک باشد. …

۱. شب پیش از کنکور حتما دوش بگیرید. خیلی موثر است. دوش گرفتن، منفذهای پوستتان را باز می‌کند و کمکتان می‌کند تا هم آرام‌تر ‌شوید، هم فکرتان بهتر کار ‌کند.
۲. شامتان حتما سبک باشد. شب پیش از کنکور از غذای زیاد و سنگین پرهیز کنید که هم دشمن آرامش است هم خوابتان را به هم می‌زند.
۳. صبحانه را هم سبک بخورید اما کافی. نکند گرسنه سر جلسه بروید. هیچ خوب نیست! چند شکلات و ماده قندی کم‌حجم هم با خودتان ببرید سر جلسه که اگر احیانا احساس ضعف کردید، دستتان خالی نباشد.
۴. دست‌کم نیم ساعت قبل از شروع امتحان در حوزه امتحانی‌تان حاضر شوید.
۵. وقتی می‌نشینید روی صندلی و منتظر می‌شوید تا جلسه کنکور رسما شروع شود، احتمالا قلبتان تندتر می‌زند و استرستان بیشتر می‌شود. نترسید؛ کاملا طبیعی است! بقیه هم همین‌طورند. راحت بنشینید و چند نفس عمیق بکشید تا آرامشتان آرام آرام برگردد.
۶. به خودتان تلقین کنید که هر چه خوانده‌اید، یادتان مانده است. تمام قوای فکری‌تان را روی همین موضوع متمرکز کنید. اما اگر احساس می‌کنید مطالبی که خوانده‌اید و از یادتان رفته است، خیلی زیاد است؛ این را بدانید که تقریبا همه همین‌طورند. بالاخره آدم باید تفاوتی با رایانه داشته باشد؛ مگر نه؟!
۷. ساعت یادتان نرود! حتما ساعتتان را سر جلسه ببرید. به تست‌های هر درس دقیقا طبق وقت پیشنهادی دفترچه جواب بدهید. اگر وقتتان در یک درس تمام شد و هنوز تست‌هایی را بی‌پاسخ یا نخوانده گذاشته‌اید، ‌مهم نیست. بروید سراغ درس بعدی و همین‌طور در هر درس طبق وقت پیشنهادی ادامه بدهید. اگر وقت اضافه آوردید، برگردید و تست‌هایی را که اصلا نخوانده بودید، بخوانید و اگر توانستید، جواب بدهید.
۸. در طول امتحان چند بار نفس عمیق بکشید. این‌طوری اکسیژن بیشتری به سلول‌های مغزتان می‌رسد، آرام‌تر می‌شوید و حافظه‌تان هم شارژ می‌شود.
۹. پاسخ هر تست را بلافاصله در پاسخنامه وارد کنید. مبادا جواب‌ها را فقط در دفترچه سوالات علامت بزنید و وارد کردن آنها به پاسخنامه را بگذارید برای انتهای جلسه. این کار واقعا خطرناک است.
۱۰. در دفترچه سوالات، کنار هر تستی که اصلا بلد نیستید و نمی‌خواهید جواب بدهید، ضربدر بزنید و کنار هر تستی که جوابش را می‌دانید اما فکر می‌کنید رسیدن به جواب نهایی‌اش وقت زیادی از شما می‌گیرد، نقطه بگذارید و بروید سراغ تست‌هایی که یا جوابشان را بلدید یا احساس می‌کنید زودتر به جواب می‌رسید. وقتی تست‌های یک درس را تا انتها خواندید و جواب دادید،‌ دوباره برگردید و بروید سراغ تست‌های نقطه‌دار و هر قدر که از وقت پیشنهادیتان برای آن درس مانده بود، بگذارید برای رسیدن به جواب نهایی همان تست‌ها.

احسان موحد
مشاور‌ تحصیلی