پودر گل سرخ

● خواص و نوع مصرف پودر گل سرخ مصارف مختلفی دارد.مصرف غذایی گل سرخ ازدیر باز شناخته شده است. از این گل معطر در ترکیبات ادویه،تهیه گلاب،تهیه شربت و مربا استفاده می‌کنند. همچنین …

● خواص و نوع مصرف
پودر گل سرخ مصارف مختلفی دارد.مصرف غذایی گل سرخ ازدیر باز شناخته شده است. از این گل معطر در ترکیبات ادویه،تهیه گلاب،تهیه شربت و مربا استفاده می‌کنند. همچنین از نظر کاربرد دارویی، این گیاه دارای خواص ارزشمندی است که گیاه شناسان و اطبای معروف بر آن تأکید کرده اند.
ابن سینا درباره ارزش دارویی مربای گل سرخ در درمان بیماری سل و نتایج مفید آن سخن گفته است. گیاه شناسان معروفی همچون جالینوس، دیوسکوریه و پلین برای این گیاه ارزش طبی فراوانی قائل بوده‌اند و از جمله به خواص گلاب اشاره کرده و تأثیر آن را در درمان ناراحتی‌های گوش، دستگاه گوارشی، عوارض پوستی و استخوانی نیکو دانسته و غرغره آن را برای زخم‌های دهان و لثه، تورم لوزه‌ها مفید دانسته‌اند. علاوه بر آن از گل سرخ به عنوان داروی ضد تهوع و قابض نام برده‌اند.
جالب است که بدانید گل سرخ در عین قابض بودن (ضد اسهال)، خاصیت مسهلی و نرم کنندگی نیز دارد.
این گیاه برطرف کننده نفخ معده و به طور کلی بادها و رطوبت است. همچنین تقویت کننده و برطرف کننده ناراحتی های ریه، کلیه و تپش شدید قلب است.
پماد گل سرخ دارای خاصیت آرام کننده در دردهای ناشی از ضرب دیدگی‌ها و پیچ خوردگی‌هاست.
چکیده یا عصاره گل سرخ به عنوان آرام بخش قلب و مفرح اعصاب شناخته شده و در شربت ها و غذاها کاربرد دارد.

● طرز تهیه چای گل سرخ
برای تهیه یک نوشیدنی آرام بخش و معطر،مقدار یک قاشق غذاخوری پر از برگ های گل سرخ را با یک قاشق چای خوری چای از هر نوع(سبز،سیاه،سفید) که مایل باشید دم کرده و نوش جان کنید.