توصیه و هشدارهای پلیس درباره نگهداری و حفظ گذرنامه

پلیس گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران توصیه‌هایی را برای استفاده از گذرنامه و نگهداری و حفظ آن ارائه کرد. در صورت مفقودشدن گذرنامه مراتب را بلافاصله به ادارات گذرنامه …

پلیس گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران توصیه‌هایی را برای استفاده از گذرنامه و نگهداری و حفظ آن ارائه کرد.
در صورت مفقودشدن گذرنامه مراتب را بلافاصله به ادارات گذرنامه در تهران و شهرستان‌ها و در خارج از کشور به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و مقامات محلی اعلام کنید.
با توجه به اینکه صدور گذرنامه‌المثنی به جای گذرنامه مفقود یا مخدوش مستلزم بررسی و انجام تشریفات اداری طولانی است، بنابراین در حفظ و نگهداری گذرنامه نهایت دقت را مبذول تا از مفقود یا مخدوش شدن آن جلوگیری شود.
استفاده مجدد از گذرنامه‌ای که فقدان آن اعلام شده منوط به اعلام پیدایش و انجام اقدامات لازم است.
افرادی که اقدام به حمل تمامی مدارک خود می‌کنند، لازم است از همراه داشتن گذرنامه جز در موارد ضروری خودداری کنید.
با توجه به استفاده‌های سوء‌امنیتی از گذرنامه از تحویل آن به افراد سودجو به منظور اخذ ویزا، ارز یا اقامت و ... خودداری کنید.
در صورت مفقودشدن گذرنامه مراتب را بلافاصله به ادارات گذرنامه در تهران و شهرستان‌ها و در خارج از کشور به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و مقامات محلی اعلام کنید.
قبل از مسافرت گذرنامه خود را از نظر مدت اعتبار، اجازه خروج معتبر، نداشتن مشکل ممنوع الخروجی و سایر موارد دقیقاً بررسی کنید تا هنگام مسافرت با مشکل مواجه نشوید.
قبل از مسافرت نسبت به تهیه بلیط ، ویزا برای کشورهایی که قصد اقامت یا عبور از آنها را دارید، اقدام کنید.
براساس این گزارش، برحسب قانون کسانی که درخارج از کشورمرتکب اعمال خلاف قانون از قبیل سرقت، کلاهبرداری، خرید و فروش موادمخدر، ولگردی و فساداخلاقی و سایر اعمالی که خلاف شئونات جمهوری اسلامی است شوند از خروج مجددشان جلوگیری خواهد شد.
برخی از کشورهای عربی به همراه داشتن قرص‌های فنوباربیتال، والیوم و ... را موادمخدر تلقی کرده و مانند مصرف‌کنندگان موادمخدر با آنان برخورد می‌کنند.
در صورت مواجهه با مشکلاتی در خارج از کشور که شخصاً قادر به حل آن نیستید، بلافاصله با نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران تماس بگیرید تا راهنمایی لازم در اختیار شما قرار گیرد.
در هنگام مسافرت شناسنامه یا کارت شناسایی عکس‌دار معتبر دیگری به منظور بررسی و رفع مشکلات احتمالی در مرزها همراه داشته باشید.
دارندگان گذرنامه از مخدوش‌کردن عمدی گذرنامه خود یا تظاهر به فقدان گذرنامه خودداری کرده و از تسهیلات قانونی ایجاد شده در راستای تعویض گذرنامه و اعلام فقدان خودداری کنند.