۴ راه خلاق سازی کودکان

خلاقیت یعنی خلق چیزی از هیچ. خلاقیت نه فقط به هوش و تفکر، بلکه به ساختار شخصیت فرد مربوط می‌شود و تربیت کودک در وضعیتی که والدین علایق قوی گوناگونی داشته باشند، باعث بروز صفت …

خلاقیت یعنی خلق چیزی از هیچ. خلاقیت نه فقط به هوش و تفکر، بلکه به ساختار شخصیت فرد مربوط می‌شود و تربیت کودک در وضعیتی که والدین علایق قوی گوناگونی داشته باشند، باعث بروز صفت خلاقیت در کودکان می‌شود...
برای پرورش خلاقیت کودکان می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:
۱. تشویق به پرسیدن سوال: کودکان بسیار کنجکاو هستند و معمولا در سنین پایین، سوال‌های زیادی از والدین خود می‌پرسند. آنها در مورد پدیده‌ها و اجسام پیرامون بی‌تفاوت نیستند و باید اطلاعات بیشتری به آنها داد. با حوصله و به دقت به سوال‌های آنها پاسخ دهید و رفتاری نکنید کودک تمایلی به پرسیدن سوال نداشته باشد. کنجکاوی، گامی بزرگ به سوی خلاقیت است. از دادن جواب‌های بی‌مورد به کودک اجتناب کنید و اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید، حتما واژه «نمی‌دانم» را به کار ببرید زیرا با این کار هر دوی شما به دنبال پاسخ خواهید گشت.
۲. بازی کردن: هنگام بازی با کودکان، حتما در قالب یک کودک با آنها بازی کنید تا فردی بزرگسال. بازی کردن با آنها باعث می‌شود پیوند عاطفی بهتری بینتان برقرار شود. در نمایشنامه‌های خیالی او نقشی داشته باشید. برخی از والدین در بازی‌های فکری مانند پازل‌ و جورچین به دلیل کم‌طاقتی تا کودک به اشتباه حرکتی را انجام می‌دهد، سریع آن را اصلاح می‌کنند درحالی که باید اجازه داد او با فراغ بال و امنیت خاطر شروع به چیدن قطعات کند. می‌توانید اشکال دایره‌ای شکلی را روی کاغذ بکشید و از کودک بخواهید با آنها نقاشی‌های متفاوتی بکشد. به او یاد دهید با به کارگیری قدرت خلاقیت و تخیل بفهمد می‌توان با دایره اشکالی مانند خورشید، عنکبوت، ساعت و... کشید. نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد کودکانی که والدینشان زمان بیشتری را صرف بازی با آنها کرده‌اند، از سایر کودکان خلاق‌تر هستند و انگیزه و اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند. پس با آنها بخوانید و بازی کنید.
۳.کتاب خواندن: یکی از روش‌های پرورش خلاقیت، قصه‌گویی برای کودکان است. هنگامی که کتاب داستانی را برای فرزندتان می‌خوانید، شروع به تصور شخصیت‌ها و با قوه تخیل خود تصویرسازی می‌کند بنابراین حتما از او بخواهید هنگام خواندن کتاب، شما را همراهی کند. این کار باعث می‌شود مدام برای ادامه قصه فکر کند. حتی می‌توانید هنگام خواندن از او بپرسید چه اتفاقی می‌افتاد مثلا اگر شنل‌قرمزی این کار را می‌کرد؟ یا اینکه اگر تو جای او بودی، چه کار می‌کردی؟
۴. آشنایی کودک با رنگ‌آمیزی و اسباب‌بازی: تهیه برخی از اسباب‌بازی‌ها باعث می‌شود استعداد و خلاقیت کودک شکوفا شود . پس هنگام خرید اسباب‌بازی‌ حتما به این نکته توجه داشته باشید. از همان دوران کودکی کودک، را با رنگ‌ها آشنا کنید و بدون اجبار و تحمیل اجازه دهید آنچه دوست دارد، نقاشی کند. لازم نیست نکته خاصی را یاد بگیرد، چون او نقاش نیست. نقاشی کشیدن کمک می‌کند کودک قوه تخیل خود را به کار بگیرد و سطح خلاقیتش را افزایش دهد.

دکتر محمدرضا کاظمی
فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان
عضو هیات علمی دانشگاه