غذاهایی که دیابتی ها نباید بخورند

تمام رژیمهایی غذایی بیماران دیابتی در یک مورد اشتراک دارند : تمام آنها مصرف کربوهیدرات ۱۵g واحدهایی که از قندها،نشاسته ها یا مواد نگهدارنده بدست می ایند که گلوکز خون را طی …

تمام رژیمهایی غذایی بیماران دیابتی در یک مورد اشتراک دارند :
تمام آنها مصرف کربوهیدرات ۱۵g واحدهایی که از قندها،نشاسته ها یا مواد نگهدارنده بدست می ایند که گلوکز خون را طی فرایند هضم شکل میدهند محدود کرده اند.
بیشتر دیابتی های نوع دوم از خوردن این مواد غذایی منع نشده اند اما مصرف این غذاها را باید محدود کنند.برای دیابتی های نوع اول مواد غذایی خاص تنها به صورت انسولین در شرایط بحرانی استفاده می شود.این مواد غدایی نباید بیشتر از مقادیر جزیی ذکر شده در رژیم غذایی نظارتی مصرف شود.

● قندها:
دانسیته قند در رویه خامه ای کیک ها و شیرینی ها، مواد غذایی که از مخلوط شکلات و شیر و قند تهیه شده اند، همه گلوکز خون را از سطح مجاز (ایمن) بالاتر می برند.

● فروکتوز:
میوه ها و سبزیجات دارای فروکتوز هستند که در فرایند هضم تبدیل به گلوکز می شوند. دیابتی ها باید به شدت مصرف میوه هایی مانند آلو، انبه و تمام میوه های خشک را محدود کنند. جالب توجه است هویج در هر اونس، به مراتب فروکتوز بیشتری نسبت به اکثر میوه های تازه دارد. همچنین کشمش و زردآلوی خشک فروکتوز بسیار بالایی دارند.

● نشاسته:
غذاهای غنی از نشاسته مانند برنج، سیب زمینی، آبگوشت و حبوبات مصرفی در صبحانه که در طی فرایند هضم تبدیل به قند می شوند باعث اضافه بار قند خون می شوند. پودینگ نان غنی از نشاسته و قند است.

● غلات تک دانه اصلاح شده:
از این دسته کاملا اجتناب شود. نان سفید، غذاهای سرخ شده و کیک ها معمولا از آرد غلات تک دانه یا اصلاح شده که در فرایند گوارش تبدیل به قند می شوند درست شده اند، که در رستوران ها به وفور استفاده می شود. غلات تک دانه و آرد تهیه شده از این غلات دارای نشاسته هستند اما فیبر کمی دارند.

● مواد غذایی آماده:
شام فریز شده، سیب زمینی های فوری وسبزیجات یخ زده و فریز شده، قند و نشاسته بیشتری (درنتیجه کربوهیدرات بیشتری) از همتایان تازه آماده دارند. مواد نگهدارنده غذا اغلب شامل قند بیشتری و مقدار زیادی نمک هستند.

● افزودنی های مجاز:
چاشنی ها، ورقه های نازک نان برشته و سرخ شده، سیب زمینی سرخ شده، انواع سس ها، به خصوص آنهایی که در رستوران ها یا فست فود استفاده می شوندغنی از کربوهیدرات و همچنین کالری می باشند.