آواز دهل شنیدن از دور خوش است

در ظاهر شغل خوبی است؛ هم نان دارد و هم نام و شهرت. خبرنگاری فی‌نفسه حرفه جذابی است و خیلی‌ها دوست دارند این حرفه را تجربه کنند. گفت‌وگو با افراد سرشناس حوزه‌های مختلف از هنری …

در ظاهر شغل خوبی است؛ هم نان دارد و هم نام و شهرت. خبرنگاری فی‌نفسه حرفه جذابی است و خیلی‌ها دوست دارند این حرفه را تجربه کنند.
گفت‌وگو با افراد سرشناس حوزه‌های مختلف از هنری و فرهنگی گرفته تا اقتصادی و سیاسی و ورزشی. خبرنگار به جاهای مختلف سفر می‌کند و با کارت خبرنگاری‌ای که دارد، می‌تواند از بیشتر درهای بسته عبور کند.
حالا فکر کنید همه این امکانات در اختیار یک خبرنگار صدا و سیما قرار داشته باشد و او در آن طرف مرزها و در کشورهای خبرخیز، میکروفن به دست و با یک دوربین، رویدادهای دنیا را ببیند، آنها را گلچین کند و برای پخش به ایران بفرستد. هم فال است و هم تماشا! او هم همه دنیا را رصد می‌کند و هم حقوق خوب و مناسبی دریافت می‌کند. در ظاهر او خوشبخت‌ است.
سازمان هم به او خانه می‌دهد، هم اتومبیل، هم امکانات کار و هم دفتر و... یک خبرنگار اعزامی به خارج از کشور در چشم عموم مردم یکی از آنهایی است که شانس در خانه‌اش را زده و همای سعادت او را به آن طرف آب‌ها برده تا او چند صباحی دنیا به کام، روزگار بگذراند.
اما واقعیت چیز دیگری است. گاهی همه این خوشی‌ها حکم همان صدای دهل را دارد که از دور دیگران را به وجد می‌آورد. داشتن یک شغل در خارج کشور می‌تواند امتیاز خوبی برای یک فرد باشد، اما وقتی همین فرد مجبور است با محدودیت‌های زیادی زندگی و کار کند به مرور این امتیاز تبدیل به یک‌جور فرسایش می‌شود.
زندگی در خارج کشور زمانی امتیاز است که خبرنگار بتواند به هر کجا که دوست دارد، برود و از هر آنچه اتفاق می‌افتد، گزارش و خبر تهیه کند، اما وقتی خبرنگار اعزامی ایران به دلیل ممانعت کشور میزبان نمی‌تواند از محدوده جغرافیایی مشخصی خارج شود، آمریکا و فرانسه برایش تبدیل به قفس می‌شود!
وقتی امنیت جانی وجود ندارد، کاراکاس برایش می‌شود میدان جنگ، وقتی هیچ‌کدام از مسوولان کشور چین مصاحبه نمی‌کنند و خبرنگار ایرانی حق ندارد به مناطق پرخبر برود، چین با آن اقتصاد عظیمش و مردم جورواجورش می‌شود نقطه صفر.
وقتی برای تهیه خبر از دفتر و محل کارت خارج می‌شوی و مدام نگران امنیت جان خانواده‌ات هستی، پاکستان می‌شود بدترین نقطه دنیا...
وقتی خاطرات و سختی‌های کار خبرنگاران اعزامی صدا و سیما در کشورهای مختلف را می‌خوانی به این باور می‌رسی که بهتر است عطای برخی حرفه‌ها را به لقایشان بخشید...

طاهره آشیانی - دبیر گروه رادیو و تلویزیون