داروهای خوراکی دیابت

در مورد چند داروی مهم که در حال حاضر به وفور در درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود توضیح خواهیم داد. ● متفورمین قرص‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌گرمی ‌متفورمین، مهم‌ترین داروی درمان …

در مورد چند داروی مهم که در حال حاضر به وفور در درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود توضیح خواهیم داد.

● متفورمین
قرص‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌گرمی ‌متفورمین، مهم‌ترین داروی درمان دیابت در حال حاضر است. متفورمین با اثر روی کبد از تولید قند اضافی جلوگیری می‌کند و می‌تواند سلول‌های بدن را نسبت به انسولین حساس‌تر کند.
به این ترتیب قند بهتر وارد سلول‌ها می‌شود و جلوی ازدیاد قند خون تا حد زیادی گرفته خواهد شد. متفورمین در حال حاضر مصارف دیگری هم دارد.
از جمله این که در بیماران چاق، حتی زمانی که بیماری در مراحل اولیه و پیش‌دیابت است، یعنی قند خون ناشتا در حد ۱۰۰ تا ۱۲۵ است و برای پیشگیری از دیابت کاربرد دارد.
این دارو با اثر بر سیستم گوارش معمولا باعث دو تا سه کیلو‌گرم کاهش وزن می‌شود. حداکثر میزانی از این دارو که می‌توان در شبانه‌روز استفاده کرد بین دو تا ۲.۵ گرم یعنی چهار تا پنج قرص ۵۰۰ میلی‌گرمی ‌است.
متفورمین در بیشتر افراد باعث کمی ناراحتی گوارشی می‌شود و به همین دلیل معمولا از میزان‌های کمتر برای شروع درمان استفاده می‌کنیم و پزشکان از بیمار می‌خواهند تا این قرص با غذا میل شود.

● گلی بن‌کلامید
این دارو به صورت قرص‌های پنج میلی‌گرمی ‌در بازار موجود است و با تحریک ترشح انسولین در بیماران دچار دیابت تیپ ۲ باعث تولید انسولین بیشتر توسط غده پانکراس می‌شود و قادر است قند خون را کنترل کند.
در مورد مصرف داروی گلی‌بن‌کلامید چند نکته مهم را به خاطر بسپاریم:
۱ ‌‌ـ‌ در ابتدای شروع بیماری، معمولا قدرت پانکراس در تولید انسولین چندان تضعیف نشده و اگر گلی‌بن‌کلامید با میزان زیادی تجویز شود، می‌تواند افت شدید قند را به همراه بیاورد. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند در این مرحله حداکثر نصف قرص به طور روزانه مصرف شود.
۲ ـ‌ در صورتی که دارو مصرف شود و بیمار به هر دلیلی نتواند به مدت طولانی غذا بخورد، افت قند خون پدید می‌آید و حیات فرد را تهدید می‌‌کند.
۳ ـ در بیماران مسن و کسانی که دچار نارسایی کلیه هستند نیز این دارو می‌تواند به افت قند خون منجر شود.

● رپاگلیناید
این دارو در حال حاضر با نام‌های نیوبت، نوونورم و رپاگلیناید در بازار ایران وجود دارد و از ۲ داروی قبلی جدیدتر است. خاصیت خوب این دارو تاثیر کوتاه‌مدت آن است و بنابراین می‌توان آن را قبل از هر وعده غذا مصرف کرد. بنابراین احتمال ایجاد افت قند خون در مورد این دارو که فقط قبل از غذاها تجویز می‌شود، کمتر است.
لازم به ذکر است، نام داروهای ذکر شده تنها جهت اطلاع کاربران عزیز اعلام شد و سلامت سیمرغ هیچ گونه توصیه ای را برای مصرف این داروها توصیه نمی کند. تجویز هر نوع دارو باید تحت نظر پزشک معالج انجام شود.