خواص درمانی گل و گلاب

این روزها خبر از گل و گلابگیری است. تصور دیدن باغی پر از گل‌های محمدی با رایحه‌ای رویایی و دل‌انگیز خالی از لطف نیست. زیبایی این گل‌ها چشمان ما را نوازش می‌دهد و بوی عطرآگین آن …

این روزها خبر از گل و گلابگیری است. تصور دیدن باغی پر از گل‌های محمدی با رایحه‌ای رویایی و دل‌انگیز خالی از لطف نیست.
زیبایی این گل‌ها چشمان ما را نوازش می‌دهد و بوی عطرآگین آن اغواکننده حس بویایی ماست. قرار گرفتن در چنین محیطی از استرس، اضطراب و نگرانی‌های روزمره ما می‌کاهد و آرامش و آسایش خاطره‌انگیزی را در دل ما برمی‌انگیزد. در دنیای مدرن و آکنده از فشارهای امروزی، رایحه درمانی راهی به سوی نشاط، شادابی و دستیابی به سلامت روحی است.
چنین است که این روزها برخی خانواده‌های ایرانی بنا بر رسمی آیینی، غنچه‌های نوشکفته خود را به منظور حفظ سلامت و تامین و تقویت قوای جسمانی و روحی در میان غنچه‌های نوشکفته گل‌های محمدی می‌غلتانند. این باور بر این اساس شکل گرفته که رایحه معطر این گل‌ها موجب تلطیف روح می‌شود و با کسب انرژی‌های مثبت، آرامش و خلسه‌ای روحانی و معنوی در کودک ایجاد کرده و به سبب انس گرفتن زودهنگام کودک به گل‌ها و گیاهان طبیعت، بدن آنها در برابر عوامل آلرژی‌زای محیطی مقاومت خواهد کرد.
از سوی دیگر این رایحه‌های معطر می‌تواند هورمون‌های جنسی را تنظیم کرده، باعث افزایش سوخت و ساز بدن شود، سطح هورمون‌های استرس‌زا را کاهش داده و به مقدار زیادی از دردهای جسمی بکاهد.
همچنین می‌تواند با تحریک انتقال‌دهنده‌های عصبی حالات رفتاری و روحی ما را تلطیف کرده و عواطف را ملایم سازد. جالب‌تر آن که با تنفس رایحه گل‌های بهاری ترکیباتی به درون ریه‌های ما راه می‌یابد که به راحتی با مولکول‌های اکسیژن ترکیب شده و به این طریق به درون خون راه یافته و موجب خود بهبودی و خود درمانی بافت‌های بدن می‌شود. علاوه بر این در اثر ماساژ موضعی پوست با عصاره این گل‌ها سیستم دفاعی بدن تقویت شده و علایم بروز انواع حساسیت‌ها در بدن فروکش می‌کند.


● خواص درمانی گلاب
گل محمدی از خانواده گل سرخ است و از تقطیر گلبرگ‌های آن گلابی با خواص درمانی فراوان بدست می‌آید. این گل از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد در مناطقی چون قمصر، جوشقان، نیاسر، کاشان و... ظاهر می‌شود. امروزه گلاب به دو روش صنعتی و سنتی تهیه می‌شود. در روش صنعتی آسیب کمتری به اسانس، مواد فرار و ترکیبات طبی و تغذیه‌ای گل محمدی وارد می‌شود و در مقایسه با روش سنتی گلاب حاصله کیفیت و خواص بیشتری دارد.
بنابراین برای آن که از خواص گلاب نفع بیشتری ببرید انواعی را که دوآتشه بوده و دارای مجوز بهداشت و تاریخ مصرف است، انتخاب کنید.
در طب سنتی گلاب طبیعت گرمی دارد و برای رفع استرس بسیار مفید و آرام‌بخش خوبی است. نوشیدن و بوییدن آن برای التیام سردردهای ناشی از استنشاق هوای آلوده و رفع گیجی و منگی حاصل از آن مفید است. ضدعفونی‌کننده، برطرف‌کننده بیماری‌های گوارشی، تقویت‌کننده اعصاب، مقوی معده و قلب و تسکین‌دهنده دردهای روماتیسمی است و ضدتهوع خوبی است. برای بهتر شدن طعم چای می‌توانید از گلبرگ‌های خشک گل محمدی استفاده کنید. دوغ حاوی این گلبرگ‌ها هم برای تنظیم کار دستگاه گوارش بسیار نافع است.

فاخره بهبهانی