آثار نقاشیخط فرناز جهان بین

تجزیه و کنکاش انسان ، درعلوم ارتباطاتی بهترمعنا می یابد، که علوم ارتباطات منشا حرکت و توسعه بشری بوده و جوامع با توسعه پایدار تر جوامعی هستند که با سرعت فزاینده تری در این …

تجزیه و کنکاش انسان ، درعلوم ارتباطاتی بهترمعنا می یابد، که علوم ارتباطات منشا حرکت و توسعه بشری بوده و جوامع با توسعه پایدار تر جوامعی هستند که با سرعت فزاینده تری در این علم پیش رفتند. تصور اینکه اگر ارتباطات نبود بشر امروز میبایست برای تامین قوت روزمره خود به شکار بپردازد جالب است و جالب تر، زایش درونی خود بخود و گسترده شدن علوم ارتباطات در این عصر میباشد.
در اینجا با دو مقوله خط و هنر در این عرصه پهناور مواجه ایم، که اولی بعد از گویش بزرگترین عامل پیوند میان انسانهاست و دومی بزرگترین عامل پیوند و بیان عواطف، احساسات ، نا گفتنیها، مفاهیم کاربردی وغیره میباشد، که یکی از وجوه مشترک این دو ، سابقه کهن و دیرینه آن در سرزمینی (ایران) میباشد که هماره مرزهای فرهنگی آن بسی فراتر از مرز های جغرافیائی آن بوده است.
آنجا که خط شکل هنر گرفت، و خوشنویسی روز بروز جلوه خود را نمایان تر میکرد و از دوات و قلم و کاغذ پا به عرصه معماری و سر در ها و کتیبه ها نهاد مصادف شدیم با پا گذاردن به عرصه هزاره جدید ، انقلاب الکترونیک ، تحولات شتابنده و اجتناب ناپذیر و در هم شکستن مقاومت های بیفابده منجمله در نوردیدن مرزهای ارتباطات ، فرهنگ و هنر و نادیده انگاشتن مرزهای هنرهای شناخت شده هزاره قبلی.
هنر خطاطی در عرصه جدید با سه تعبیر خطاطی و خط و نقاشی و نقاشیخط ظاهر شد که اولی با همان اصالت های دیرینه خودش و دومی خطاطی الوان با درونمایه های نقاشی و سومی بیشتر تجربه هنر مدرن را نشان میداد ولی با زمینه های گرافیکی که هر سه را میتوان بعنوان اوج شکوه و اقتدار و خلاقیت ایرانی و عامل پیوند فرهنگ و زبان گویا و بیان احساس مردمان بخش مهمی از جهان یعنی خاورمیانه بشمار آورد.
فرناز جهان بین از معدود هنرمندانیست که سعی در تثبیت هنر مدرن کالیگرافی با عرصه فرا منطقه ای در آثار خود نمود ،او خیلی زود متوجه تحولات اجتناب ناپذیر عرصه ارتباطات، فرهنگ و هنر شد. ومی اندیشیدن وجهانی بیان کردن را میتوان در آثار او دید، واینبار بشکل خلاقانه ای با بکارگیری استعداد ها ی خود در نقاشی و نقاشی آبستره ، توانسته در عرصه هنر مدرن کالیگرافی با بر هم زدن ترکیب های خطوط و ایجاد ترکیبی جدید در فضای مدرن در راستای بیان حقایق و مفاهیم اصیل حیات بشری، به نوعی پایه گذاری حرکتی جدید را آغاز نماید ، او هرگز دغدغه های هویتی را رها ننموده و در آثار او مباحث تاریخی و فرهنگی بغایت بچشم میخورد.
جهانبین را میتوان از جمله هنرمندانی یشمار آورد که به عرصه هنر ارتباطی خط و نقاشی فرا تر از منطقه ای میاندیشند.

محمدعلی اردهالی