اولین ویژگی والدین ایده آل

شما که این متن را می‌خوانید، حضور خود را در این کلاس فرضی حس کنید و به سوال‌هایی که مطرح می‌شود، پاسخ دهید. حتی بهتر است با سلامت تماس بگیرید و نظر بدهید. امروز جلسه اول «مهارت والدگری …

شما که این متن را می‌خوانید، حضور خود را در این کلاس فرضی حس کنید و به سوال‌هایی که مطرح می‌شود، پاسخ دهید. حتی بهتر است با سلامت تماس بگیرید و نظر بدهید. امروز جلسه اول «مهارت والدگری مثبت» است. پس ابتدا تعریف خودتان را از یک والد مثبت بگویید. به نظر شما مشخصه‌های یک والد مثبت چیست؟ حالا پاسخ‌هایی که داده‌اید، با این پنج مشخصه والد مثبت مقایسه و خودتان را ارزیابی کنید تا ببینید چقدر مثبت هستید.
والد مثبت باید ۵ خصوصیت داشته باشد که اولینش تلاش برای ایجاد محیط امن و مورد علاقه فرزندش است و هرچه فرزند شما کم‌سن‌تر باشد، اهمیت داشتن این خصیصه هم بیشتر می‌شود. بچه‌های کوچک به محرک‌های محیطی نیاز دارند تا رشد ذهنی‌شان افزایش یابد. درست است که هوش ذاتی و وراثت نقش پررنگی در این مقوله بازی می‌کنند اما محیط هم نقش مهمی در پرورش استعدادهای کودکان دارد. هوش بچه‌ها تا ۵ سالگی به یک حد ثابت می‌رسد و هر آنچه قرار است با آموزش و تربیت او پایه‌ریزی کنید، باید در ۵ سال اول زندگی‌اش بنا شده باشد. کودک باید از هر عامل آسیب‌رسان و خطرآفرین مصون نگه داشته شود تا بتواند به کشف دنیای اطرافش بپردازد. برای بچه‌های ۱ ساله و ۲ ساله که تازه قرار است راه بیفتند و بدوند، ایمن و قابل جستجوبودن محیط مهم است. والدی که فقط به کودکش امر و نهی و بکن و نکن می‌کند، از مثبت بودن فاصله دارد چون با این کار علاقه به یادگیری را در بچه‌اش می‌کشد. سرگرم شدن و بازی کردن با وسایل حقیقی خانه از علاقه‌مندی‌های کودکان زیر ۳ سال است. مادری که چند قابلمه و کفگیر و وسایل ایمن را در یکی از کابینت‌ها در دسترس کودکش می‌گذارد و شرایط آشپزخانه را طوری ایمن می‌کند که او بتواند فقط به آن کابینت مخصوص دست بزند و با آن وسایل بازی کند، یکی از عامل‌های مهم والد مثبت بودن را دارد. او در واقع با سرگرم کردن کودکش کاری می‌کند که حوصله‌اش سر نرود و با نکن‌نکن‌های مکرر، زمینه ایجاد رفتارهای تهاجمی را فراهم نمی‌کند. چنین مادری با نظارت و ایجاد محیط‌ امن در جای‌جای خانه، شرایط کشف دنیای اطراف را برای کودکش مهیا می‌کند و روش والد مثبت بودن را می‌داند. شما چقدر در این زمینه موفقید؟ برای حرکت به سوی والد مثبت بودن چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟
شرط دوم والد مثبت، ایجاد محیط یادگیری است، محیطی که وقتی کودک تمایل به یادگیری دارد، در دسترس او باشد. در مورد این خصوصیت هفته آینده بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد.

دکتر میترا حکیم شوشتری
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران