تهیه کمپوست را تجربه کنیم

کمپوست کودی است که از پسماند‌های خانگی و بقایای مواد غذایی تهیه می‌شود و راه تهیه آن، یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های بازیافت است. در این فرآیند طبیعی مواد آلی به ماده‌ای غنی از …

کمپوست کودی است که از پسماند‌های خانگی و بقایای مواد غذایی تهیه می‌شود و راه تهیه آن، یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های بازیافت است. در این فرآیند طبیعی مواد آلی به ماده‌ای غنی از مواد غذایی برای رشد گیاه تبدیل می‌شود. به نظر شما در میان مجموعه عوامل مختلفی مانند جریان هوا، نور، تاریکی یا نبود هوا در محیط، کدامیک بیشترین تاثیر را بر سرعت فرآیند تجزیه میوه‌ها و سبزیجات دارد؟
اگرچه کمپوست کود مناسبی است که می‌تواند مواد غذایی مورد نیاز برای رشد گیاه را تامین کند و به عنوان راهکاری مؤثر برای بازیافت بقایای مواد غذایی انباشته شده در طبیعت مورد استفاده قرار گیرد، اما معمولا انجام این فرآیند چند روز و گاهی حتی چند هفته به طول می‌انجامد. با انجام این آزمایش به نتایجی دست می‌یابید که می‌توان از آن برای تسریع فرآیند تجزیه مواد غذایی یا به عبارتی تهیه کمپوست استفاده کرد.
برای این آزمایش به یک جعبه مقوایی، ۴ قطعه فوم پلاستیکی، مقداری رنگ سیاه، ۲ سیب خرد شده و۲ کدو سبز خرد شده نیاز دارید. یک صفحه روزنامه را روی سطح چمن پهن کنید. جعبه مقوایی را روی روزنامه قرار داده و داخل آن را با رنگ سیاه به طور کامل رنگ کنید. توجه کنید هیچ منفذی در این جعبه وجود نداشته باشد. جعبه را چند ساعتی در گوشه‌ای قرار دهید تا رنگ آن خشک شود. در این مرحله کدو و سیب را خرد و سپس هریک از آنها را به
۲ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را به طور جداگانه روی یک قطعه فوم پلاستیکی قرار دهید. پس از خشک‌شدن رنگ جعبه، آن را به عنوان یک پوشش روی ۲ قطعه فوم پلاستیکی که روی یکی از آنها قطعه‌های کدو و روی دیگری قطعه‌های سیب را ریخته‌ایم، قرار دهید. ۲ صفحه دیگر را نیز در فضای باز و در معرض تابش نور خورشید و جریان هوا قرار دهید. با گذشت زمان میوه‌ها شروع به تجزیه‌شدن می‌کند. اگر دوربین داشته باشید، می‌توانید از آنچه در سطح هریک از این صفحات اتفاق می‌افتد تصویری ثبت کنید تا بتوانید تاثیر عوامل مختلف بر سرعت تجزیه مواد غذایی را مورد بررسی قرار دهید.
به طور کلی میوه‌هایی که داخل محیط تاریک و به دور از جریان هوا قرار می‌گیرد سریع‌تر تجزیه می‌شود. در این آزمایش نیز فرآیند تجزیه روی قطعه فوم‌هایی که داخل جعبه قرار داده می‌شود به مراتب سریع‌تر است. در حقیقت عاملی که موجب تجزیه مواد غذایی می‌شود با کتری‌ها هستند. بسیاری از باکتری‌ها در معرض تابش نور و جریان هوا از بین می‌روند. گرچه بعضی از باکتری‌ها نیز در چنین شرایطی همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند. باکتری‌ها نسبت به دما و تاریکی هوا مقاوم هستند، بنابراین تجزیه و فساد مواد غذایی در چنین شرایطی سریع‌تر است.

مترجم: علیرضا عباسی بوجی
منبع: sciencefairadventure