اگر بـارداریـد و مـی‌خـواهـیـد مـوهـایتان را صـاف کنـیـد...

یک خانم باردار باید مدام این موضوع مهم را به خود یادآوری ‌کند که در حال گذراندن یک دوره حساس و کوتاه‌مدت است... دوره‌ای که هرگز تکرارشدنی نیست پس نباید تصمیمی بگیرد یا رفتاری …

یک خانم باردار باید مدام این موضوع مهم را به خود یادآوری ‌کند که در حال گذراندن یک دوره حساس و کوتاه‌مدت است...
دوره‌ای که هرگز تکرارشدنی نیست پس نباید تصمیمی بگیرد یا رفتاری انجام دهد که عواقب و عوارض آن متوجه جنینش شود و پشیمانی به بار بیاورد. هیچ‌وقت برای تجربه‌های جدید و ایجاد تغییرات در چهره و ظاهر دیر نمی‌شود. شما بعد هم فرصت خواهید داشت موهای خود را فر، صاف یا رنگ و مش کنید پس ریسک نکنید و خود را با توصیه فلان آرایشگر که می‌گوید من هر روز چند مشتری باردار دارم که برای مش و دکلره و انواع اقدام‌های زیبایی مراجعه می‌کنند، در معرض موادشیمیایی موجود در رنگ، مواد فرکننده و صاف‌کننده مو قرار ندهید. شما یک آدم دیگر هستید با ویژگی‌های منحصر به فردتان، پس نباید خود را با آنها مقایسه کنید.
بدن آنقدر پیچیده است که گاهی به دلیل همین تغییرات هورمونی بارداری به یک محصول بهداشتی یا آرایشی ثابت که قبلا از آن استفاده می‌کرده‌اید، حساسیت نشان می‌دهد چه رسد موادشیمیایی‌ای که تا به حال آن را امتحان نکرده‌اید.
اگر به شما می‌گویند موادشیمیایی جذب پوستتان نمی‌شود، باور نکنید چون به هر حال جذب پوستی را خودتان بهتر از هر کس دیگری متوجه می‌شوید.
واکنش‌های حساسیتی، سوزش و خارش پوست سر در قسمت‌هایی که با این مواد در تماسند، بیانگر همین موضوع است. این روش‌ها را وقتی تجربه کنید که در صورت بروز مشکلات احتمالی و آلرژی‌های ناخواسته، بتوان داروهای لازم را برای شما تجویز کرد.
ما نمی‌توانیم داروهای ضدحساسیت را برای یک خانم باردار تجویز کنیم. شما که تصمیم دارید در این دوره حساس چنین ریسکی بکنید، این نکته را هم به خاطر بسپارید که به دلیل اثر هورمون‌های بارداری، احتمال واکنش‌های آلرژیک بیشتر می‌شود.
اگر حس می‌کنید به یک تغییر نیاز دارید و می‌خواهید موهای زیباتری داشته باشید، بهتر است موهایتان را کوتاه کنید.
یک مدل موی کوتاه که شستشوی آن و مرتب کردنش خیلی وقت‌گیر نباشد، برای چند ماه آینده که نوزاد به دنیا می‌آید و به رسیدگی فراوان نیاز دارد و بیشتر وقتتان را به خودش اختصاص می‌دهد، مناسب است.
می‌توانید به سرعت دوش بگیرید و موهایتان را مرتب کنید و از کسانی که برای دیدن شما و نوزادتان می‌آیند، استقبال کنید. به خصوص اینکه ریزش موی بعد از زایمان در این حالت آزارتان نمی‌دهد.
موی بلند به رسیدگی زیاد نیاز دارد و برای اینکه تازه مادران فرصتی برای خود در این ایام ندارند، موهایشان را معمولا می‌بندند و همین حالت دم‌اسبی و کشش، به موها آسیب می‌رساند و ریزش را بیشتر می‌کند.

دکتر پروین منصوری
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران