یبوست در کودکان

یبوست در کودکان چگونه درمان می‌شود؟ اصطلاح یبوست زمانی به کار می‌رود که مدفوع به حدی سفت باشد که نتواند براحتی از روده خارج شود. برخی از والدین فکر می‌کنند که شکم کودکشان باید …

یبوست در کودکان چگونه درمان می‌شود؟
اصطلاح یبوست زمانی به کار می‌رود که مدفوع به حدی سفت باشد که نتواند براحتی از روده خارج شود. برخی از والدین فکر می‌کنند که شکم کودکشان باید هر روز کار کند، در صورتی که این تفکر چندان صحیح نیست. بچه‌هایی هستند که دفع آنها با سختی و با قطر زیاد همراه است.
کودکان معمولا در سه زمان دچار یبوست می‌شوند؛ زمانی که از شیر گرفته می‌شوند و خوردن غذا را آغاز می‌کنند، هنگامی که از پوشک گرفته می‌شوند (که مناسب‌ترین سن ۱۸ تا ۳۶ ماهگی است)‌ و همچنین هنگام مدرسه رفتن، به علت کثیفی دستشویی مدارس، معمولا کودکان از رفتن به دستشویی امتناع می‌‌کنند.
احساس درد هنگام دفع باعث می‌شود کودک خودش را نگه دارد و این دایره معیوب ادامه یابد. برای کنترل آن باید والدین سه عمل را انجام دهند:
ابتدا آن که عادات غذایی بچه‌ها اصلاح شود. بیشتر غذاها و مایعات به بهبود یبوست کمک می‌کند، این غذاها شامل میوه‌های تازه است که با پوست خورده ‌شود، مانند: سیب، انگور، هلو، انجیر، آلو و... . همچنین میوه‌های تازه که دارای آب زیادی است از قبیل: هندوانه و طالبی که باید به زنجیره غذایی بچه‌ها افزوده شود.
البته گیاه سنا نیز برای درمان یبوست موثر است. سنا گیاهی است که بیشتر به شکل بوته‌ای است و از برگ آن برای درمان یبوست استفاده می‌‌شود. این نکته نیز قابل یادآوری است که ممکن است علت یبوست ارگانیک باشد.
در چنین حالتی مدفوع کودک دارای قطر کم و خود کودک نیز رشد کمی دارد که با معاینه فیزیکی قابل تشخیص است.
برخی کودکان نیز از دفع می‌ترسند و آگاهانه جلوی آن را می‌گیرند که والدین باید توالت رفتن را به آنها آموزش دهند. این نکته را از یاد نبرید که اگر یبوست برای مدت طولانی باقی بماند و با رژیم غذایی برطرف نشود، مراجعه به پزشک ضروری است.

دکتر علی‌اکبر سیاری
فوق تخصص گوارش کودکان