چه دوربینی بخریم؟

امروزه در دنیای دیجیتال با عنوان‌ها و عبارت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم که بعضی را می‌شناسیم و بعضی را نه. این اسم‌های نوظهور شاید چندان یا اصلا جدی در نظر گرفته نشوند، ولی زمانی …

امروزه در دنیای دیجیتال با عنوان‌ها و عبارت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم که بعضی را می‌شناسیم و بعضی را نه. این اسم‌های نوظهور شاید چندان یا اصلا جدی در نظر گرفته نشوند، ولی زمانی که قصد خرید یک محصول دیجیتال جدید را داشته باشیم، قضیه فرق می‌کند و این عنوان‌ها گاهی برایمان به یک دغدغه بدل می‌شوند.
در این ستون قصد داریم تا پرده از یکی دیگر از این اصطلاحات برداریم تا شاید بتوانیم کمی از سردرگمی علاقه‌مندان در دنیای فناوری بکاهیم.
دوربین عکاسی همیشه یکی از محصولات محبوب اکثر مردم است که در ثبت هر چه بهتر و پررنگ‌تر خاطرات به کار می‌آید. از طرفی این دستگاه پرطرفدار با گسترش رو به رشد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، بیشتر مورد توجه عموم قرار می‌گیرد و همه روزه کم نیستند افرادی که به سمت خرید یک دوربین دیجیتال می‌روند، اما همان‌طور که در آغاز این مطلب گفته شد دنیای دوربین‌ها نیز گستردگی و عنوان‌های زیادی دارد که ممکن است باعث گیج شدن خریدار شود.
دوربین‌های عکسبرداری دیجیتال امروزه به چهار گروه مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که به طور اجمالی هر کدام را برایتان شرح می‌دهیم. این گروه‌ها عبارت‌اند از: دوربین‌های دیجیتال کامپکت یا فشرده، SLR ، بریج و میکرو سه چهارم.
گروه اول دوربین‌های عکسبرداری کامپکت هستند که احتمالا به خوبی آنها را می‌شناسید. این دوربین‌ها جثه و بدنه کوچک و جمع و جوری دارند ولی لنزشان ثابت و جدانشدنی است که به دلیل اندازه و کیفیت خوب عکاسی، موردپسند بیشتر کاربران خانگی و عام به حساب می‌آیند که تنوع عمده‌ای هم در بازار دارند. از سویی کامپکت‌ها قیمت مناسبی دارند که با بودجه‌ای نه چندان زیاد می‌توانید صاحب یکی از آنها شوید. در واقع این دوربین‌ها ارزان‌ترین گروه هستند و نگهداری خاطرات‌تان را با قیمتی معقول میسر می‌سازند.
گروه دوم یعنی SLRها که شاید آنها را دیده باشید دوربین‌های حرفه‌ای محسوب می‌شوند. داخل بدنه این دوربین‌ها از آینه برای انعکاس تصویر لنز در چشمی دستگاه استفاده شده که به همین دلیل برایشان نام SLR به معنی انعکاس تک لنز را برگزیده‌اند.
در حقیقت SLRها میراث‌دار همان دوربین‌های نگاتیوی قدیم هستند با این تفاوت که برای ثبت عکس‌ها به جای استفاده از فیلم از سنسورهای دیجیتالی موسوم به CCD بهره می‌برند. این محصولات جثه بزرگی دارند و امکان تعویض لنز و تنظیمات بی‌نظیر تصویربرداری را به کاربر ارائه می‌دهند که بیشتر مناسب عکاسان حرفه‌ای هستند و قیمت بالایی هم دارند. با این حال روز به روز بر تعداد خریداران SLR نیز افزوده می‌شود زیرا اشتیاق عکاسی باکیفیت رو به گسترش است.
گروه سوم که ممکن است حین جستجو برای خرید با آنها برخورد کنید دوربین‌های بریج هستند که ظاهری شبیه گروه قبلی یعنی SLRها دارند با این فرق که لنزشان ثابت بوده و جدا نمی‌شود.
همچنین این دوربین‌ها امکان زوم (بزرگنمایی) اپتیکال بالایی ارائه می‌دهند (گاهی تا ۳۰ برابر). این سری در واقع یک پله بالاتر از کامپکت‌ها قرار می‌گیرند ولی کیفیت SLRها را ندارند و بیشتر مناسب کاربرانی‌ هستند که دوست دارند از سوژه‌ها در دوردست عکس بگیرند.
آخرین گروه میکرو سه چهارم‌ها هستند که تقریبا نوظهور محسوب می‌شوند. نام میکرو سه چهارم‌ها در اصل به دلیل اندازه سنسور درون‌شان به آنها اطلاق شده است. این دوربین‌ها با ورودشان علاقه‌مندان را شگفت‌زده کردند، زیرا جثه کامپکت‌ها را دارند، لنزشان تعویض می‌شود و از همه مهم‌تر حسگر بزرگی همانند و هم‌سایز CCDهای SLR را درون خود جای داده‌اند که کیفیت عکاسی بسیار بالا را با ابعادی کوچک در دستان عکاس قرار می‌دهد. اگر توان خرید یک SLR را ندارید، میکرو سه چهارم‌ها قیمت پایین‌تری دارند. معمولا یک فهرست بلند بالا از امکانات و تنظیمات نسبتا حرفه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و عکاسان حرفه‌ای به دلیل سایز کوچک این دوربین‌ها ترجیح می‌دهند در شرایط سخت تصویربرداری از آنها استفاده کنند.

رامین فتوت