سالم ماندن میوه‌ها و سبزیجات

سبزی‌ها و میوه‌ها جایگاه ثابتی در سبد غذایی ایرانی‌ها دارند اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که پیش از مصرف میوه‌ها و سبزیجات در فصل تابستان باید رعایت کنید ضدعفونی کردن و پاکسازی …

سبزی‌ها و میوه‌ها جایگاه ثابتی در سبد غذایی ایرانی‌ها دارند اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که پیش از مصرف میوه‌ها و سبزیجات در فصل تابستان باید رعایت کنید ضدعفونی کردن و پاکسازی آنها پیش از مصرف است که با توجه به شیوع بیماری‌های میکروبی در این فصل بسیار مهم است:
- همیشه برای ضدعفونی کردن سبزی‌ها از محلول‌های مخصوص ضدعفونی‌کننده که در داروخانه‌ها به فروش می‌رود استفاده کنید. برای این کار سبزی یا میوه را به‌مدت ۱۰ دقیقه درون مخلوطی از آب و محلول ضدعفونی قرار دهید و سپس سبزی‌ها و میوه‌ها را آبکشی کنید.
- برخی از مردم از مایع ظرفشویی یا دستشویی برای پاکسازی میوه و سبزی استفاده می‌کنند اما پزشکان می‌گویند این کار به هیچ‌وجه صحیح نیست زیرا این مایع‌ها برای از بین بردن باکتری‌ها و انگل‌های موجود در سبزی بی‌اثر هستند.
- این نکته هم بسیار مهم است که حتما در زمان شست‌وشوی سبزی‌ها از دستکش استفاده کنید زیرا ممکن است در اثر وجود خراش سطحی در پوست آلودگی سبزی موجب بروز عفونت سطحی در پوست دست‌تان شود.
- حتما همه میوه‌ها را قبل از مصرف خوب بشویید حتی میوه‌هایی را که پوست‌شان قبل از مصرف کنده می‌شود مانند موز، پرتقال و نارنگی، چون آلودگی پوست آنها ممکن است از طریق دست یا چاقو به میوه منتقل شود.
- برای شست‌وشوی سیب‌زمینی حتما از برس یا فرچه نرم استفاده کنید تا آلودگی موجود در سطح پوست آن به ‌خوبی از بین برود. برای شستن سیب‌زمینی‌ها اصلا عجله نکنید و همه سطح آن را تمیز کنید.
- اضافه کردن نمک به آبی که سبزی یا میوه را درون آن خیس کرده‌اید می‌تواند به پاکسازی و شست‌و‌شوی مناسب سبزیجات کمک کند.
- هرگز پیش از شستن پیاز در سطح آن خراش یا برش ایجاد نکنید زیرا هنگام شست‌و‌شو ممکن است برخی از آلودگی‌ها را به خراش ایجاد شده هدایت کنید.
- هرگز میوه‌های مناطق گرمسیری مانند موز و آناناس را درون یخچال نگه ندارید. بهترین محل برای نگهداری از آنها محیط آشپزخانه است. برخلاف میوه‌های گرمسیری میوه‌هایی نظیر انگور، توت‌فرنگی و هلو از جمله میوه‌هایی هستند که در فصل تابستان به مکانی خنک و مرطوب همچون یخچال نیاز دارند.
- از روی هم گذاشتن میوه‌ها درون یک ظرف یا سبد میوه در یخچال خودداری کنید. این کار موجب می‌شود تا میوه‌ها لک شده و در نهایت فاسد شوند و آلودگی‌ها گسترش یابد.
- اگر تازه ماندن و سالم ماندن برگ‌های کاهو وکلم بروکلی برایتان مهم است آنها را درون یک دستمال مرطوب قرار دهید.

ترجمه: محمدعلی رضایی