تا ۶ سـالـگی؛ کـمـربـنـد دوبـنـده

به دلیل اینکه بچه‌ها قدرت تکلم خوبی ندارند و نمی‌توانند احساسات خود را به خوبی منتقل کنند، بهتر است تا می‌توانیم شرایط آسایش و امنیت آنها را مهیا کنیم؛ هم از نظر محیط زندگی …

به دلیل اینکه بچه‌ها قدرت تکلم خوبی ندارند و نمی‌توانند احساسات خود را به خوبی منتقل کنند، بهتر است تا می‌توانیم شرایط آسایش و امنیت آنها را مهیا کنیم؛ هم از نظر محیط زندگی و بازی و هم از نظر خواب و خوراک و لباسی که می‌پوشند...
لباس و کفش بچه‌ها باید علاوه بر زیبا بودن، طوری باشد که به سلامت آنها آسیب نرساند مثلا اگر برای کودکتان کمربند ببندید، نمی‌تواند بگوید این کمربند چقدر برایش اندازه است یا چقدر دور کمر او را می‌فشارد. آیا این فشردگی در حالت ایستاده وجود دارد یا مشکل هنگام نشستن ایجاد می‌شود. پس تنظیم کمربند او برای شما از روی ظاهر خیلی قابل‌اعتماد نیست.
سعی کنید اگر برای مهمانی کمربند برای او می‌بندید، وقتی به مقصد رسیدید، یک لباس راحتی به بچه بپوشانید تا کمربند، هنگام غذاخوردن یا بازی او را اذیت نکند.
من توصیه می‌کنم برای بچه‌ها تا ۶ سالگی کمربندهای شانه‌ای که به آنها «دو بنده» می‌گویند، انتخاب کنید. بند این کمربندها که ظاهر زیبایی هم دارند، از روی شانه رد و دو سر آنها با پنس‌هایی خاص به جلو و عقب شلوار بچه‌ متصل می‌شود. حتی آقایان هم از این کمربندها استفاده می‌کنند به‌خصوص آنهایی که شکم دارند. طرح‌های زیبایی هم برای این کمربندها وجود دارد. حسن مهم دوبنده‌ها این است که با ناحیه شکم کاری ندارند، معمولا پارچه‌ای هستند و می‌توانید آن را بشویید و بچه‌ها در آن احساس راحتی می‌کنند.


● پرسش از کارشناس
دکتر فاطمه فرهمند
فوق‌تخصص گوارش کودکان
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
کدام بچه ها نباید کمربند ببندند؟
بهتر است والدین برای برخی از بچه‌ها کمربند نبندند به طور مثال فشار شکمی بچه‌هایی که به ریفلاکس مبتلا هستند، با بستن کمربند بالا می‌رود. بچه‌هایی که به مشکلات گوارشی مانند نشانگان سوءجذب مبتلا هستند هم بهتر است لباسی بپوشند که نیاز به کمربند نداشته باشد. حتی بچه‌هایی که یبوست دارند هم مشکلشان با بستن کمربند به‌خصوص اگر کمربند سفتی باشد، تشدید می‌شود زیرا شکم در این حالت کمتر کار می‌کند.
گاهی سگک کمربند مشکل‌ساز می‌شود و پوست شکم بچه را اذیت می‌کند و این صدمه موضعی باعث ناراحتی کودک و مختل شدن خواب و خوراک عادی او خواهد شد.
اگر اصرار دارید کمربند روی شلوار بچه ببندید، حتما زیرپوش بلندی به او بپوشانید و آن را تا زیر شلوار ببرید که ‌آسیبی به پوست بچه نرسد. مراقب قلاب کمربند باشید و این شلوار را با بلوز کوتاه نپوشانید.
حواستان به بهداشت کمربند هم باشد. بعضی از بچه‌ها دست‌های کثیفشان را به کمربند می‌زنند و از آنجا که کمربندها جنس خاصی مانند چرم دارند، شستشو و نظافت آنها سخت است.


● ۵ نکته تکمیلی
۱) کمربند را در دسترس کودک خود قرار ندهید زیرا در مواردی دیده شده کودک هنگام بازی با کمربند، آن را در دهان خود کرده یا با پیچاندن آن دور گردن خود یا هم‌بازی‌هایش، باعث خفگی خودش یا دیگری شده است.
۲) کمربندی که برای کودکتان می‌خرید، نباید خیلی ظریف باشد تا بتواند آن را باز و بسته کند.
۳) کمربند را خیلی محکم نبندید و درباره راحتی‌اش از فرزندتان بپرسید.
۴) دو هفته یک بار کمربند را بشویید.
۵) سعی کنید جنس کمربند خشک نباشد.

دکتر اکبر کوشانفر
متخصص کودکان
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی