واکسن آنفلوآنزا چیست و در چه مواردی مصرف آن توصیه می‌شود؟

آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی مسری است که معمولا در پاییز و زمستان شروع می‌شود. واکسن آن محتوی آنتی‌ژن‌های سطحی ویروس این بیماری است. نشانه‌های آنفلوآنزا؛ با سردرد، تب و بدن‌درد …

آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی مسری است که معمولا در پاییز و زمستان شروع می‌شود. واکسن آن محتوی آنتی‌ژن‌های سطحی ویروس این بیماری است.
نشانه‌های آنفلوآنزا؛ با سردرد، تب و بدن‌درد شروع می‌شود که سه روز بعد تب قطع شده، ولی همچنان سرفه‌ها ادامه می‌یابد.
باور غلطی وجود دارد که بعضی افراد مدعی‌اند با وجود زدن واکسن، به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند، در حالی که ممکن است بیماری آنان سرماخوردگی باشد و این مسأله آنها را به اشتباه می‌اندازد.
واکسن آنفلوآنزا دو هفته طول می‌کشد تا اثر کند.


● موارد مصرف:
افراد بالای ۶۵ سال، بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن، ریوی یا قلبی شامل آسم ، بزرگسالان و کودکان مبتلا به دیابت، سرطان یا دیالیز و کلیه و همچنین زنان باردار در سه ماه دوم که دوره بارداری آنها در زمستان است، قبل از بارداری باید واکسن بزنند. همچنین زدن این واکسن برای کسانی که آسپیرین مصرف می‌کنند، ضروری است.
این واکسن برای افراد، بی‌خطر و عوارض آن کم است و بندرت دچار تب خفیف می‌شوند. تنها گروهی که توصیه می‌شود واکسن نزنند، افرادی هستند که به تخم‌مرغ حساسیت دارند.مدت ایمنی پس از تزریق واکسن بین ۶ تا ۱۲ ماه است.